Mercedes-Benz introduceert de nieuwe EQE en creëert zijn eigen segment.
Mercedes-Benz introduceert de nieuwe EQE en gaat hiermee de strijd aan in het premium segment van de elektrische voertuigen. Met dank aan Mercedes-Benz Nederland voor de uitnodiging om de nieuwe Mercedes-Benz EQE als een van de eerste te mogen bewonderen. Mercedes-Benz positioneert de EQE als een luxe elektrische auto aan de top van het middenklassen segment waarin nog weinig concurrentie is. De Mercedes-Benz EQE is met zijn vanaf prijs van €76.825 een stuk voordeliger in de basis dan de nieuwe Tesla Model S.
Het broertje van de Mercedes-Benz EQS
In de basis is de Mercedes-Benz EQE nauwelijks verschillend van de EQS, De voornaamste verschillen zijn terug te zien in de 27 centimeter kortere carrosserie van neus tot staart. Het onderstel, interieur en algemene uitvoering is nagenoeg gelijk en stelt niet teleur. Ook heeft de Mercedes-Benz EQE 350+ “maar” 292PK op de achterwielen aangedreven. In de toekomst komt er nog een AMG EQE 43 en een EQE 300 bij. De EQE 43 krijgt 476PK en vierwielaandrijving.
Waar in de EQS het Hyperscreen optioneel te verkrijgen is, kan je hem alleen geleverd krijgen in de EQE 43 AMG (ruim €8.500). Door het optionele hyperscreen niet aan te bieden in de normale EQE zorgt dit voor een aanzienlijk lagere basisprijs, en speelt Mercedes-Benz slim in op de globale chiptekorten en houden de prijs daarmee laag.
Subtiel toch anders
Er zijn toch wat onderscheidende kenmerken ten opzichte van de EQS. Naast dat de wielbasis 11 centimeter korter is dan de Mercedes-Benz EQS ziet hij er ook vanbuiten subtiel anders uit. Doordat hij 27 centimeter korter is oogt hij wat compacter. De voorbumper toont wat kleine verschillen maar in je achteruitkijkspiegel ga je niet snel het verschil kunnen zien. Aan de achterkant van de Mercedes-Benz EQE treffen wij ook een andere diffuser aan dan bij de EQS. We hadden het geluk om in de garage nog even de vergelijking te zien met de EQS.
Verder zijn ze vrijwel identiek aan de buitenkant. Vanbinnen levert de Mercedes-Benz EQE 6 centimeter in aan beenruimten op de tweede zitrij ten opzichte van de EQS. Overigens zit je achter in de EQE prima door zijn wat dieper gepositioneerde zitting. Hierdoor is hij stiekem wat comfortabeler dan zijn grotere broer. De Mercedes-Benz EQE is vooral georiënteerd op de bestuurder, maar het ontbreekt niet aan de nodige luxe voor de overige zitplaatsen.
Range en laden onderweg
Met een WLTP-range van nagenoeg 650km heb je meer dan voldoende bereik om zorgeloos je geplande reis te kunnen maken. Het fenomeen range anxiety bestaat eigenlijk niet meer. Nu ook de Tesla Superchargers toegankelijk zijn voor alle merken ben je altijd in de buurt van een laadoplossing. Omdat de EQE een kortere wielbasis heeft is er minder ruimte voor het accupakket waardoor deze alleen geleverd kan worden met een 90 kWh accupakket. Met een maximaal DC-laadvermogen van 170 kW kun je simpelweg snel genoeg laden onderweg.
De EQE biedt de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen wanneer je naar een snellader navigeert. Door een gewenste bedrijfstemperatuur van ongeveer 45 graden kun je dan het beschikbare DC-laadvermogen maximaal benutten. Door het voorverwarmen van de batterij heb je in de praktijk een betere oplaadcurve. Daardoor laadt de EQE in de praktijk vaak sneller op dan bijvoorbeeld een Porsche Taycan die maximaal 270 kW kan snelladen binnen 20 minuten.
Stap in en ervaar het interieur
Zoals we van Mercedes-Benz gewend zijn is het prima vertoeven in het interieur. Met de schitterende sfeerverlichting die zelfs in de stoelen is verwerkt waan je je in een oase van luxe. De afwerking is schitterend en wordt gekenmerkt door de bekende turbine luchtroosters.
Aan opbergruimte en cupholder is er in het interieur geen gebrek. Door de strakke afwerking van de voorkant heeft Mercedes-Benz ook gekozen om de zogenaamde “frunk” niet toegankelijk te maken. Deze kan alleen voor service doeleinden met gereedschap opengemaakt worden. In de achterbak is er genoeg ruimte te vinden en kan je handmatig de stoelen van de 2de zitrij omlaag klappen. Ook is het klimaat en de stoelverwarming vanaf elke stoel individueel af te stellen door verschillende bedieningspanelen.
Het multimedia en navigatiescherm, dat is omringt door sfeerverlichting, biedt voldoende mogelijkheden om het voertuig te personaliseren. Door gebruik van AI (Artificial Intelligence) plaats het systeem de door jou meest gebruikte widgets op het hoofdscherm zodat je razendsnel van alle functies gebruik kunt maken.
Mercedes-Benz heeft oog voor detail
De engineers van Mercedes-Benz hebben over alles nagedacht. Zo gebruikt het sproeisysteem drie geplaatste sproeiers in plaats van twee, die weggewerkt zijn onder de voorruit. Ook de buitenspiegels zijn ontworpen zodat een strip aan de onderkant het regenwater weggeleid. Vanwege de gesloten motorkap is er een speciaal vulmechanisme ontworpen voor het reservoir van de ruitensproeiers aan de bestuurderskant. Hierdoor hoeft de motorkap niet open voor dagelijks gebruik.
Met zijn scherpe vanaf prijs rekent Mercedes-Benz op een groot succes met de EQE. Door zijn indrukwekkende technische specificaties en zijn goede afwerking is het aannemelijk dat de EQE het markaandeel van Mercedes-Benz zal vergroten. Hij is vanaf Medio april te bewonderen bij de lokale dealers. De exacte leveringsdatum is nog onbekend. Wij zijn in ieder geval enthousiast en hopen hem snel uitvoerig te kunnen testen.