Officieel: Mercedes-Benz GLE

Officieel: Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE 63 AMG S

Begin januari werd de Mercedes-Benz GLE Coupé officieel onthuld en hoewel de onthulling van de ‘gewone’ GLE gepland stond voor de New York Auto Show, is deze deze week al officieel onthuld.

In wezen is de GLE een gefacelifte ML-Klasse en als gevolg daarvan heeft de GLE een vertrouwd ontwerp maar is alsnog voorzien van een nieuwe ontworpen voorkant met een herziene grille die wordt geflankeerd door nieuwe frisse koplampen. De achterkant is ook “voorzichtig bijgewerkt” met nieuwe LED-achterlichten en een sportiever uitlaatsysteem.

De dikste varianten komen natuurlijk uit de Mercedes AMG hoek en dit zijn de GLE 63 AMG en GLE 63 AMG S. Deze zijn voorzien van de bekende 5.5 liter twin-turbo V8 met 557 pk en 700 Nm. De GLE 63 AMG S doet het met 585 pk en 760 Nm koppel. De sprint van 0 tot 100 km/h wordt afgerond in 4.3 en de GLE 63 AMG S doet dit 0,1 seconden sneller; in 4.2 seconden. De topsnelheid voor beide AMG’s is begrensd op 250 km/h maar kan optioneel worden opgerekt naar 280 km/h.

De AMG-varianten zijn een tikkeltje agressiever en zijn te onderscheiden door een sportievere voorbumper, een grille met een enkele dwarsbalk, 20-inch lichtmetalen wielen en ook hebben de snelle SUV’s een dikke diffuser waaruit vier uitlaatpijpen steken aan de achterzijde.

Het interieur is ook opgefrist met een nieuw multifunctioneel stuurwiel en een vrijstaand infotainment systeem. Er zijn voor het interieur ook nieuwe kleuren beschikbaar; gember beige, espresso bruin, zadel bruin en porselein. Ook voor de afwerking zij er uiteraard veel materialen beschikbaar waaronder carbon fiber.

Mercedes-Benz GLE 63 AMG S

Mercedes-Benz GLE 63 AMG S

Assortiment van motoren
Zoals gezegd zijn de AMG-varianten het dikste wat de GLE kan bieden maar de 5.5 liter twin-turbo V8 is natuurlijk niet de enige motor die beschikbaar is voor de Mercedes-Benz GLE:

Klanten kunnen kiezen voor de Mercedes-Benz GLE 500e 4MATIC plug-in hybride die over een 3.0-liter BlueDIRECT V6-motor, een 8,8 kWh lithium-ion batterij en een zeventraps 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie met een geïntegreerde elektromotor beschikt. Deze opzet maakt het mogelijk dat de crossover een gecombineerd maximaal vermogen van 442 pk en 650 Nm kan produceren. Ondanks het feit dat de GLE 500e 4MATIC relatief krachtig is, verbruikt het model 3,3 l/100 km en kan hij tot 30 km elektrisch rijden tot een snelheid van 130 km/h.

Andere benzine opties zijn de de GLE 500 4MATIC met 435 pk en 700 Nm uit een 4.7 liter twin turbo V8 en de GLE 400 4MATIC met 333 pk en 480 Nm uit een 3.0 liter twin-turbo V6. Er is ook keuze uit diesels, in de vorm van de GLE 250d met 204 pk en 480 Nm uit een 2.1 viercilinder turbodiesel en de GLE 350d 258 pk en 620 Nm uit een 3.0 liter V6 turbodiesel. De diesels worden allemaal uitgerust met de nieuwe 9G-TRONIC versnellingsbak met negen versnellingen.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.