Getest: Mercedes-Benz A45 AMG
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
In Europa is het grootst groeiende segment die van de premium hatchbacks, Mercedes-Benz speelt daar goed op in en lanceerde vorig jaar de vernieuwde A-klasse. Ook AMG mocht hier van mee profiteren, ik presenteer jullie de A45 AMG!
De nieuwe A-klasse van Mercedes-Benz lijkt totaal niet op zijn voorganger, met dit model spreekt Mercedes-Benz dan ook een hele andere doelgroep aan. Een doelgroep die jonger is, die veelal zakelijk rijden. Als performance model is er nu de A45 AMG, een totaal nieuwe auto, een totaal nieuw segment voor de mensen uit Affalterbach. Aan ons de eer om deze nieuwe hot-hatch uit te testen en er achter te komen of het een juiste stap is geweest van AMG om zich in dit segment te gaan mengen.
Specificaties: verbluffend!
Natuurlijk kon AMG deze A-Klasse niet uitrusten met zijn gebruikelijke V8 biturbo. Voor deze auto heeft AMG een nieuwe motor ontwikkeld; een 2.0 viercilinder mét turbo! Dat is even schrikken voor de ware AMG fans maar oordeel niet te snel want de mechaniek kreeg wat doping en heeft zeker geen tekort aan vitamines: 360 pk en 450 Nm koppel. Qua specifiek vermogen is dit de sterkste viercilinder seriemotor van de wereld. Niets meer of minder.
De hot-hatch sprint van 0-100 km/h in 4.6 seconden, dit is mogelijk door de 7-traps automaat met dubbele koppeling, wat een snelheid! Die versnelling stopt dan bij 250 km/h zoals we gewend zijn van de sterke Duitsers. Maar wees niet getreurd; deze snelheid is begrensd en die begrenzing kan er ongetwijfeld af worden gehaald!
4-Matic, het moet wel…
In basis is de nieuwe A-klasse voorwielaangedreven maar voor de AMG is er een speciaal vierwiel-aandrijvingsysteem ontwikkeld. Dit werkt alleen op verzoek: de A45 AMG is dus een voorwielaandrijver die de achterwielen pas aanspreekt als de voortrein verzadigd geraakt, wat gezien het vermogen vrij vaak voorvalt. Normaal heb ik een bloedhekel aan dit soort systemen, vaak voel je dan een krank in de aandrijving en beweegt de carrosserie en dat als je net vol gas een bocht in duikt! Gelukkig duurt dit moment maar heel even bij Mercedes-Benz, het 4-matic systeem werkt snel en vloeiend!
Typische AMG sfeer en rauw geluid
In het interieur heerst een resoluut sportieve sfeer. Van de rode gordels tot het kleine stuur, de specifieke instrumenten en de uitstekende performance seats: de A45 AMG steekt zijn sportieve roeping niet onder stoelen of banken. De afwerking is uitstekend, afgezien van enkele details. Bij het rijden bevestigt de motor de sportieve bedoelingen: hij blaast krachtig! Misschien niet de roffel die we kennen van de achtcilinders maar toch, dit is een beleving op zich!
Op temperatuur komen
De specifieke boordcomputer herinnert ons eraan dat we alle organen eerst op temperatuur moeten laten komen voor we de mechaniek aanspreken. Een tiental minuten ongeveer, ideaal om nader kennis te maken met deze schoonheid. Het rustige tempo is eigenlijk geen plezier: de ophanging lijkt alle comfort vergeten, maar wat wil je dan? Een straffe hot-hatch die zich vooral georiënteerd heeft op sportiviteit, of toch een comfortabele hot-hatch die toch wat scherpte mist? Doe mij die plankharde A45 maar!
Eindelijk vrij
De mechaniek en transmissie zijn op temperatuur, we kunnen eindelijk het beest wakker maken. De motor is soepel en altijd beschikbaar. De zeven versnellingen van de automaat met dubbele koppeling schakelen bliksemsnel en de duw in de rug verzwakt nooit.
Dankzij intensief werk aan de uitlaat, klinken de vier cilinders luid en is aan explosies geen gebrek als je jouw voet van het gas haalt. Spectaculair, maar niet zo melodieus als een zescilinder. Voor wie het nog luider mag is er de explosieve sportuitlaat, zoals op ons testmodel.
Aan de weg gekleefd
Het onderstel blijkt verduiveld doeltreffend en onverstoorbaar. De krachtige remmen laten toe om de nauwkeurige wieltreinen optimaal te benutten. Die laten toe (en smeken er eigenlijk om) dat je een flinke dot gas geeft om als een kanonskogel uit de bocht te komen. Het 4-Matic systeem laat geen ruimte tot spelletjes, de achterkant wil de voorkant nooit voorbij. Dat is niet at we gewend zijn van AMG, maar het biedt wel erg veel vertrouwen; het is en blijft een voorwielaangedreven auto.
Prijs
Voor de technologie, de prestaties en de exclusiviteit van AMG betaal je een stevige prijs: € 59.995,-. Daar moet je echter nog ontelbare opties aan toevoegen die zowel aantrekkelijk als duur zijn. Onze testwagen had voor bijna € 15.000,- extra’s.
Conclusie
Mercedes-AMG liet zijn almachtige V8 biturbo even links liggen en boog zich over de A45 om hem zo sportief mogelijk te maken. Die opdracht werd helemaal vervuld: deze A-Klasse met extra vitamines rijdt bijzonder doeltreffend en is een topproduct qua prestaties, stijl en geluid. Op minder goede wegen wordt hij echter al snel vermoeiend. Een echte sportieveling met weinig compromissen en precies dat maakt hem zo aantrekkelijk! Qua concurrentie is deze A45 moeilijk te plaatsen, ik zie veel journalisten schrijven over Audi’s S3 en BMW’s M135i. Toch zie ik het heel anders, dit ware AMG product ligt echt een stap hoger en is niet te vergelijken met de performance modellen van Audi en BMW. De A45 heeft de lat lekker hoog gelegd, dus laat de AUdi RS3 en de BMW 1M maar komen!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: Audi RS6 Avant C7 |