Mercedes-AMG SLC 43: voor de vrouw of voor de man?

Mercedes-AMG SLC 43: voor de vrouw of voor de man?

Mercedes-AMG SLC 43 - www.hartvoorautos.nl

Mercedes frist zijn SLK op én herdoopt hem in SLC, de AMG-variant zag zijn V8 ‘onderweg’ vervangen door een V6. De vraag is: hoe klinkt die? Dat zal vast wel goed komen, want AMG kan zelfs een vierclinder goed laten klinken!

Soms wacht Mercedes eventjes om een AMG-variant te lanceren, bij de vernieuwing van het SLC-gamma is hij er wel meteen bij. Maar geen dikke 5,5 liter-V8 meer dus (en ook niet de nieuwe 4 liter uit de C 63), wel een bescheidener 3 liter-V6 met twee turbo’s. Leverde die 55 AMG nog 422 pk, dan doet de 43 het met slechts 367 paarden. Zijn maximaal koppel bedraagt 520 Nm, de spurt naar 100 km/u kan in 4,7 seconden.

AMG Ride Control

De AMG komt met de negentrapsautomaat, die heeft aangepaste software voor kortere schakeltijden en een dubbele ontkoppeling in de modi Sport- en Sport+. Er is keuze uit een ‘gewone’ sportophanging en (tegen meerprijs) een AMG Ride Control met aanpasbare demping. In beide gevallen zijn de voor- en achteras speciaal voor de AMG-versie aangepast, met het oog op meer feedback, scherper sturen en hogere bochtsnelheden.

Mercedes-AMG SLC 43 - www.hartvoorautos.nl

Mechanisch sperdifferentieel

De Ride Control kan in Comfort, Sport en Sport+, die mogelijkheden laten zich via het Dynamic Select-programma selecteren. Nog een optie is het mechanische sperdifferentieel op de achteras. Vanzelfsprekend zijn ook de remmen efficiënter, de klank via een aanpasbaar uitlaatsysteem sportiever en de looks agressiever. De voor- en achterkant zijn anders vormgegeven met het oog op een betere aerodynamica, extra downforce en een efficiënte koeling. Voor occasioneel gebruik op het circuit is er ook nog een Handling-pakket met onder meer een extra radiator.

Mercedes-AMG SLC 43 - www.hartvoorautos.nl Mercedes-AMG SLC 43 - www.hartvoorautos.nl Mercedes-AMG SLC 43 - www.hartvoorautos.nl