Mercedes-AMG Project One
Home, Nieuws

Mercedes-AMG Project One: een Formule 1 auto voor de straat

Mercedes-AMG Project One

Na het publiek maandenlang in spanning te hebben gehouden, mag het doek er nu eindelijk vanaf.

Autosport is belangrijker dan je denkt, maar door het spektakel valt de werkelijke reden——het ontwikkelen van buitengewone technieken om toe te passen op hun straatauto’s——van het bestaan een beetje naar de achtergrond. Met name in de hogere regionen van de sport kunnen fabrikanten het ongegeneerd uitgeven van bakken met geld rechtvaardigen, als het doel om de beste auto van het veld neer te zetten maar verwezenlijkt wordt. Als je de Formule 1 volgt, weet je dat Mercedes sinds het begin van het V6-tijdperk geen moment van de top is geweken. Sterker nog, de eerste drie seizoenen (2014-2016) bevonden ze zich praktisch in een klasse apart. Met de juiste mensen, genoeg creatieve vrijheid en geld dat stroomt als de Niagarawatervallen, is het dus mogelijk om een alles en iedereen zoek te rijden.

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat Mercedes deze winnende formule maar al te graag naar de weg wilde vertalen. In eerste instantie op hun normalere straatauto’s, maar later voor een mysterieus project. In aanloop naar de IAA werd duidelijk dat dit project aldaar zijn debuut zou maken. Dat het om een hypercar van krankzinnige proporties ging was al bekend, maar hoever de Duitsers precies waren doorgeslagen bleef tot nog toe uit. Eerder deze week hield Mercedes-AMG op met spelletjes spelen en onthulden ze hun meest ambitieuze project ooit.

De Project One, zoals hij voorlopig nog heet, is een aerodynamisch wonder dat samen met Lewis Hamilton is ontwikkeld. De hypercar wordt aangedreven door een bij hun Formule 1 wagen afgekeken 1,6-liter V6, die in combinatie met maar liefst 4 elektromotoren niet minder dan 1.000 pk produceert. De pk’s worden niet gelijk verdeeld over de wielen; de achterzijde krijgt met 680 pk het meerendeel, terwijl ieder voorwiel het met ongeveer 160 pk moet doen. Schakelen gebeurt via een gerobotiseerde achttraps handbak, die er met zijn finesse mede voor zorgt dat de Project One in minder dan 6 seconden aan de 200 km/u zit. De topsnelheid ligt rond de 350 km/u.

Je kunt er vanuit gaan dat het blok met zulke prestaties heel wat te verduren krijgt. Het is ook om deze reden dat de V6 bij 50.000 km met al zijn componenten uit elkaar mag, simpelweg omdat ‘ie dan op is. Aan de andere kant is het nog maar de vraag of er ook maar één van de in totaal 275 exemplaren aan zo’n tellerstand zal komen. De kans is “vrij groot” dat het overgrote deel weinig daglicht zal zien. De kopers hebben met een prijs van €2.275.000 (excl. belastingen) nog een redelijke deal kunnen maken, wetende dat de wagen binnen nu en enkele jaren waarschijnlijk naar astronomische bedragen zal stijgen.

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG Project One

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.