Reviews

Gereden: Mercedes-AMG GT-S [Thijs Timmermans Special]

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

De Mercedes-AMG GT is compacter en minder duur dan de Mercedes-Benz SLS AMG die als eerste door Mercedes-AMG zelf werd gebouwd. Hij mikt dan ook op een breder publiek en neemt het op tegen auto’s zoals de Porsche 911. Maar lukt het Mercedes-AMG om deze icoon van de troon te stoten?

Genoeg gespeeld, nu is het menens. Waar de SLS AMG nog een prestigeproject was waarmee de AMG-ateliers hun kunde en kennis wilden etaleren, mikt de AMG GT op de hemel. En hij gaat voor de titel van de beste sportwagen van dit moment. Het vizier staat scherper dan ooit en richt zich op het voorhoofd van de Porsche 911. Niet op dat van de Carrera (S), maar op dat van de Turbo (S).

Onze testwagen komt bij autobedrijf Thijs Timmermans vandaan, een specialist op het gebied van Mercedes-Benz maar voornamelijk Mercedes-AMG. De heren die deze AMG GT-S besteld hebben verdienen wel een schouderklopje, want de samenstelling van kleuren en opties is werkelijk waar fantastisch. Maar welke ingrediënten heeft Mercedes-AMG nou eigenlijk gebruikt om deze nieuweling op de markt te brengen?

Mercedes-AMG GT-S

Mercedes-AMG GT-SWat zit er onder de motorkap?
Mercedes-AMG GT-S
Het M178-motorblok, een gloednieuwe 4.0 liter V8 met drogecartersmering en met dubbele turbocompressoren in de V-vorm van het blok. De centraal voorin gemonteerde motor drijft de achterwielen aan via de gerobotiseerde en dubbel gekoppelde Speedshift-DCT7-versnellingsbak, via een uit koolstofvezel opgetrokken aandrijfas en via een actief sperdifferentieel. Die transaxle-opstelling geeft de Mercedes-AMG GT een interessante 47/53-gewichtsverdeling.

Deze sportwagen komt in twee smaken: de ‘gewone’ GT en deze AMG GT-S. In de GT is het turboblok goed voor een piekvermogen van 462 pk en een maximumkoppel van 600 Nm, wat volstaat om in 4 seconden van 0 naar 100 km/h te stomen en om een topsnelheid van 304 km/h te bereiken. De GT-S doet daar nog een schepje bovenop want met 510 pk en 650 Nm aan trekkracht sprint ‘ie in 3,8 seconden naar 100 km/h en is een topsnelheid haalbaar van 310 km/h.

Een minuut stilte, alsjeblieft. Die nieuwe V8 Biturbo tekent het doodvonnis van de atmosferische 6.2 liter-krachtbron uit de SLS AMG. Een blok met een soundtrack dat in de ‘Top 100 Aller Tijden’ thuishoort. Toch weet ook zijn opvolger de trommelvliezen te verwennen. Geen digitale klankopsmukkers, maar een analoge uitlaatlijn met een kleppensysteem. Ingetogen als het moet, begeesterend als het mag (meestal dus!).

Mercedes-AMG GT-S

Mercedes-AMG GT-S

Mercedes-AMG GT-SHoe rijdt de Mercedes-AMG GT-S?
De AMG GT-S is een jongen met meerdere gezichten, zo blijkt. Naast de gekende Comfort-, Sport- en SportPlus-rijmodi, introduceren de AMG-jongens een Individual-setting waarmee de bestuurder zijn gewenste instellingen bundelt. De gekozen rijmodus grijpt in op de stuurinrichting, de actieve demping, de elektronische rijhulpmiddelen, de motorrespons en de versnellingsbak. Normaal zet ik een auto het liefste in de meest sportieve en harde stand die er beschikbaar is, maar deze AMG GT-S is zo plankhard dat we de demping toch wel graag in standje ‘comfort’ laten staan. Dit betekent niet dat de auto té hard is, maar dat ‘ie perfect is voor de openbare weg en dat je hem nóg harder kunt zetten voor het circuit; ideaal! Bij Mercedes-AMG gebruikten zij het uit aluminium vervaardigde spaceframe van de SLS AMG, maar korten het met 50 millimeter in. Dat drukt het gewicht tot 1.570 kilogram. En dat voel je onder andere bij het remmen en bij het sturen. De banden bieden erg veel grip, het wat licht aanvoelende stuur toont zich zeer direct en communicatief, de vooras luistert trouw naar de opdrachten van de bestuurder en de motor gaat als een bezetene.

Het gaspedaal vraagt om de nodige voorzichtigheid, want het vrijkomende maximumkoppel durft de aangedreven achterwielen wel eens te overmannen. Het chassis reageert niet lekker op overstuur, waardoor gecontroleerde driftoefeningen meer toewijding vragen dan bij de SLS AMG destijds. Al zegt dat alleen maar dat de balans in de auto bijna perfect is!

Mercedes-AMG GT-S

Wat is het Hart voor Auto’s oordeel?
Een Belle op de openbare weg, een Beest op het circuit. Dus mooi om naar te kijken en leuk om mee te rijden, die Mercedes-AMG GT. Maar is het ook genoeg om onder de duiven van een Porsche 911 Turbo te schieten? Ze hebben een heel ander karakter, al was het maar omwille van het technische concept – een boxer-6 in de achtersteven versus een V8 in de neus. De Porsche is scherp en goed, de Mercedes-AMG biedt ditzelfde alleen met meer emotie.

Specificaties en Prijs AMG GT-S

Motor: 3981 cc, V8 (biturbobenzine)
Vermogen: 375 kW/510 pk bij 6250 tpm, 650 Nm bij 1750-4750 tpm
Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (sportstand, sequentiële schakelmodus en launch-controlefunctie), elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras
Afmetingen (l/b/h): 4546/1939/1288 mm
Gewicht: 1570 kg
Prestaties: 310 km/u, 0-100 km/h in 3,8 sec.
Normverbruik: 9,4 l/100 (CO2-uitstoot: 219 g/km)
Vanaf prijs: € 165.950,-

Mercedes-AMG GT-S

Direct leverbaar, exclusief bij Thijs Timmermans
Mocht jij nou ook lekker zijn gemaakt voor deze nieuweling uit Affalterbach, twijfel dan niet. Deze Mercedes-AMG GT-S toont zich als een exclusief alternatief voor bijvoorbeeld een Porsche 911, die je tegenwoordig op elke hoek van de straat ziet. Wij kunnen ons voorstellen dat je dus geen 8 tot 12 maanden wilt wachten op je nieuwe speeltje; bij Thijs Timmermans is de auto direct leverbaar en ook nog eens in de juiste uitvoering mét keramische schijven! Je kunt de advertentie hier bekijken!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

27-jarige petrolhead in hart en nieren! Mede-oprichter van Hart voor Auto's dat in 2018 inmiddels zijn 8ste levensjaar is ingegaan.

1 Comments

Comments are closed.