Gereden: Mercedes-AMG GT C Edition 50
Het is feest bij Mercedes-AMG, zij bestaan dit jaar namelijk 50 jaar en dat mag gevierd worden. Deze jubileum editie komt wel heel dicht bij perfectie, wat denk jij?
Een blik op deze GT C zegt genoeg: dit is een sportwagen volgens het boekje. Een lange, glooiende motorkap, hoge gordellijn en twee laaggeplaatste stoelen in het interieur: deze Mercedes-AMG is misschien wel het mooiste product dat ze in Stuttgart op dit moment in de catalogus hebben staan. En dan is er nog die Panamericana-grill natuurlijk, een knipoog naar de legendarische 300 SL.
Waar staat die C precies voor?
Velen zullen denken dat de C voor cabrio of convertible staat. Maar dat is niet zo. De GT C is een variant die tussen de GT S en de GT R valt, daarmee krijgt ‘ie enkele kenmerken van de meest bizarre GT; de Mercedes-AMG GT R. Vierwielsturing bijvoorbeeld, waardoor deze 4,54 meter lange coupé bij het manoeuvreren veel compacter aanvoelt. Het sperdifferentieel tussen de achterwielen wordt ook overgeheveld van de GT R, net als de toegenomen brede spoorbreedte die deze GT C een bijzonder dikke look geven.
En onder de motorkap?
Daar ligt de motor in die tegenwoordig bij zowat alle AMG-modellen voorin gelepeld wordt: de 4.0 V8 Biturbo. Hij wordt ook gebruikt in de GT R en in de ‘gewone’ versies van de AMG GT. In deze GT C is hij goed voor 557 pk en een stevig koppel van 680 Nm, en wordt hij gekoppeld aan de AMG Speedshift-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten.
En de rijbeleving?
Indrukwekkend, vanaf moment 1. Druk op de startknop en de V8 laat direct goed van zich horen. De klanken zijn iets minder radicaal als bij de GT R die wij eerder reden, maar alsnog brult de V8 enorm en geef hij flinke klappen uit de uitlaat bij gas los. Heel knap van AMG dat zij zoveel emotie uit zo’n V8 Biturbo kunnen krijgen, het is een pretpakket 2.0 dit. De AMG GT C stuurt heel direct, is hard geveerd en laat jou als bestuurder de grens opzoeken. Het is een gewillig typje met zeer sportieve eigenschappen, maar geen hardcore track-weapon.
Indrukwekkend, zowel op papier als in de praktijk. 0 tot 100 km/h duurt 3,7 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 300 km/h. De GT C is sterk vanaf onderin en houdt dat moordende tempo vol zolang je het als bestuurder zelf durft vol te houden. Zoals wel vaker met moderne potente supercars liggen de limieten meestal verder dan de jouwe. Het is even zoeken voor je weet waar je de lange motorkap moet mikken, maar de meesturende achterwielen geven vertrouwen in de bochten, de vooras stuurt precies in en ondanks zijn relatief hoge gewicht van 1.735 kilogram reageert hij scherp genoeg.
Editon 50
De GT C Edition 50 is te herkennen aan de zwart-chromen accenten, speciale donkere wielen en de Edition 50-badge. Het merk levert de tijdelijke editie in twee kleuren: grafietgrijs en kasjmierwit. Het interieur is aangekleed in de kleuren zwart en zilvergrijs. De stoelen zijn voorzien van speciale stiksels in ruitdessin en in de hoofdsteunen is het opschrift ‘GT Edition 50’ aangebracht. Het is een prachtige uitvoering maar Mercedes-AMG had wel iets meer mogen uitpakken wat betreft de toevoegingen aan deze ‘speciale’ editie.
Wat mag dit pretpakket kosten?
Deze Mercedes-AMG GT C Edition 50 kost €244.012,-. Een stevig prijskaartje, maar niets om van te schrikken als je weet dat hij bovenaan het rijtje van AMG GT modellen-gamma staat. Waar je wel van schrikt, is de pakketprijs voor de Edition 50. Wat dan wel weer gaaf is, is dat je rijdt met een limited editon die wellicht in de toekomst nog wel eens een goede restwaarde zou kunnen behouden… De Mercedes-AMG GT C Edition 50 is een sportwagen pur sang. Hij slaat een brug tussen de radicale GT R en de bravere AMG GT-modellen, en biedt tegelijk de juiste benodigde eigenschappen qua design en luxe.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers