Mercedes-AMG geeft de S 63 & S 65 een facelift!
Pak een drankje en doe een dansje: de nieuwe S-klasse is hier!
Een Duitse autobeurs is incompleet zonder het uitbundig uitpakken van verschillende Duitse automerken. Niet verrassend dus dat ze bij Mercedes besluiten om de gefacelifte S-klasse alvast te onthullen. Er is genoeg om te bespreken, dus laten we er maar meteen induiken!
AMG
Te beginnen met de reden dat jullie waarschijnlijk klikten: de AMG’s! Allereerst is daar de S 63, die iets in vermogen is gestegen. Dit heeft de AMG te danken aan de 4-liter biturbo V8 die in het vooronder schuilt. In totaal produceert hij 612 pk en 900 Nm koppel, en kent hij een topsnelheid van 250 km/u. Met het Driver’s Package van AMG kan dit nog worden opgekrikt tot 300 km/u. Een sprintje naar de 100 km/u gebeurd in slechts 3,5 seconden. Bij de S 65 verandert daarentegen niet zoveel. De wagen behoudt zijn 6-liter biturbo V12 die goed is voor 630 pk en 1.000 Nm koppel, en doet er met een tijd van 4,1 seconden iets meer dan een halve seconde over om aan de 100 km/u te geraken. Tevens is de S 65 niet beschikbaar met 4MATIC+, iets waar de S 63 weer wel over beschikt.
Beide AMG’s, in de carrosserievormen Coupé en Cabriolet, zijn op uiterlijk gebied stukken herkenbaarder gemaakt door de Panamericana grille op de voorkant te plaatsen. Deze zagen we oorspronkelijk verschijnen op de AMG GT R. De omhullende voorbumper is ook aangepast, en is volgens de Duitsers geïnspireerd door de vleugels van straalvliegtuigen. Verder zijn de zijskirts aangepakt en is er allesbehalve een tekort aan chroom.
S-klasse
Naast de AMG-monsters frist Mercedes hun normale S-klasse ook nog op, uiteraard voor zowel de Coupé als de Cabriolet. Deze wagens worden in tegenstelling tot hun broertjes uit Affalterbach niet gekenmerkt door de Panamericana grille, maar zijn voorzien van een eleganter gezichtje. Daarnaast gingen ook de achterbumper en zijskirts op de schop, evenals de lampenpartijen. Achteraan vindt je voortaan oled, terwijl de voorkant juist de gewone led lampen heeft.
Belangrijker zijn de veranderde motoren. Zowel de S 400 als de S 500 moeten het veld ruimen voor de S 450 Coupé en de S 560 Coupé en Cabriolet. Deze nieuwe S-klasses produceren 367 pk & 500 Nm en 469 pk & 700 Nm respectievelijk. De S 450, het instapmodel, haalt zijn vermogen uit een beresterke 3-liter V6, terwijl de S 560 het met een ingetogen variant van de V8 uit de S 63 AMG moet doen. Op de S 560 Cabriolet na, kunnen beide modellen over het wonderbaarlijke 4MATIC-systeem beschikken. Optrekken doen ze overigens allemaal behoorlijk vlug: 0-100 km/u gebeurt in de S 450 in 5,5 seconden, en in de S 560 in 4,6 seconden, ongeacht de uitvoering.
Prijzen krijgen we ongetwijfeld snel te horen. Alleen nog even wachten tot de IAA van Frankfurt voordat we hem in het echt mogen bewonderen.