Nieuws

Mercedes-AMG G63 krijgt 940 pk van Posaidon!

940 pk is indrukwekkend, maar wacht tot je hoort hoeveel koppel deze G-klasse heeft.

Jarenlang stond de Mercedes G-Klasse bekend om zijn bekwaamheid tijdens het off-roaden, maar toen ging AMG en vele tuners ermee aan de haal. We hebben behoorlijk wat indrukwekkend snelle G63 AMG’s gezien, maar deze neemt spant zonder twijfel de kroon. Hoe klinkt een 0 naar 100 km/h tijd van slechts 3,6 seconden voor een auto die 2,5 ton weegt?

Met zijn twin-turbo V8 ontbreekt het de standaard G63 AMG zeker niet aan vermogen, want hij heeft de beschikking over een gezonde 585 pk 850 Nm. Posaidon friemelde aan de 4,0-liter motor en slaagde erin om het vermogen op te pompen tot maar liefst 940 pk en een maximaal koppel van 1278 Nm!

Zoveel extra vermogen uit het blokt halen was niet eenvoudig, en zodoende werden de originele turbo’s vervangen voor een aangepast paar en installeerde de tuner ook een nieuw uitlaatsysteem. Posaidon heeft enige tijd besteed aan het aanpassen van de cilinderkoppen, inlaat en de koeling, maar de troef van deze G63 is te vinden in de bagageruimte. Daar werd de extra tank geïnstalleerd om het water / methanolinjectiesysteem te voeden voor extra vuldruk om die spectaculaire pk- en koppelcijfers te bereiken. Het behoeft geen uitleg dat de tuner ook met de ECU moest spelen door de software te optimaliseren om met de immense outputstijging om te gaan.

Na het behalen van de topsnelheid van 280 km/h wil je graag ook veilig en snel tot stilstand kunnen komen. Posaidon installeerde een set koolstof-keramische remmen die niet alleen het remmen verbeteren, maar ook wat gewicht besparen. Om de veranderingen af te ronden, biedt de gemodificeerde motorkap met carbon fiber inlaten een betere motorventilatie en uiteraard een agressievere uitstraling.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.