Dit zijn de Mercedes-AMG CLS53, E53 Coupé en E53 Cabriolet!
En ze zijn lekker!
In het hart van deze modellen ligt een 3.0 liter zes-in-lijn turbo motor met een elektrische hulpcompressor. Deze hybride techniek kennen als EQ Boost en zorgt voor een tijdelijke verhoging van het vermogen en het koppel. Met 20 pk en 250 Nm welteverstaan. De ‘normale’ output bedraagt voor alle modellen 430 pk en 520 Nm. Met dit vermogen sprinten zowel de CLS53 als de E53 Cabriolet in een rappe 4,5 seconden naar de 100 km/h. Met een 0 tot 100 tijd van 4,4 seconden is de E53 Coupé nét even iets sneller. De topsnelheid is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/h en is, net zo gebruikelijk, op te rekken tot 270 km/h wanneer je het AMG Driver’s Package aanvinkt op de optielijst.
Alle drie de modellen krijgen een grille met dubbele lamellen in zilverkleurig chroom met een zwart roosterpatroon erachter. Aan de binnenkant kiest Mercedes voor een sportieve stijl zonder hun luxe uitstraling te verpesten. Alle drie de auto’s gebruiken dubbele 12,3-inch schermen die onder een enkel stuk glas zitten om te creëren wat Mercedes een ‘Widescreen Cockpit’ noemt. Het stuurprogramma kan deze schermen volledig aanpassen en schakelen tussen de lay-outs ‘Klassiek’, ‘Sportief’ en ‘Progressief’. Er is ook een AMG-scherm met de motor- en transmissieolietemperatuur, laterale en longitudinale acceleratie, motorvermogen en koppel, boost, bandentemperaturen en de huidige voertuiginstelling.
Bestuurders kunnen ook kiezen uit vijf Dynamic Select-rijmodi, waaronder Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Er is ook een M-modus (niet te verwarren met BMW’s M-modus) die de transmissie dwingt handmatig te schakelen. Het thema van sportiviteit en luxe gaat verder met de ophanging, een AMG Ride Control luchtveringsysteem met adaptieve demping. Dit systeem heeft drie modi, Comfort, Sport en Sport+. Bijna alles in deze auto’s is aanpasbaar, inclusief het sturen, met comfort- en sportmodi. Deze auto’s lenen ook de uitstekende rijhulptechnologie van het vlaggenschip de S-Klasse.