Getest: McLaren 650S Spider

Getest: McLaren 650S Spider

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!

McLaren lanceerde dit jaar een nieuw model; de McLaren 650S. Er ontstond wat discussie; is dit nou wel of niet de opvolger van de 12C? Is het simpelweg een facelift, of toch een compleet nieuw model? Ik ging bij Louwman Exclusive, dé dealer voor McLaren Automotive in Nederland, op bezoek om te gaan rijden met deze nieuwste telg uit de McLaren familie.

Je injecteert de McLaren 12C met het dna van de P1 en je krijgt de McLaren 650S. Een sportwagen die gebaseerd is op de ijzersterke fundamenten van de 12C en gebruik maakt van de technologie van de P1. Ik kan me heel goed voorstellen dat merken als Ferrari en Lamborghini hier wel een beetje angstig van worden, want dit zou wel eens de perfecte sportwagen kunnen zijn. Geen betere dag om dat uit te zoeken dan in de zon en op droog asfalt!

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nlWat is er nieuw?
McLaren zelf beweert dat 25 procent van de onderdelen nieuw zijn en het dus geen facelift is, maar dus toch een nieuw model. Een model dat een paar stappen voorruit zet ten opzichte van de 12C, die inmiddels uit productie is genomen. Waarom dan, vraag ik mezelf af; die 12C was toch al zo goed? Het Britse merk is de laatste jaren erg druk bezig om zich als sportwagenfabrikant van straatauto’s op de markt te zetten, dit is erg lastig met concurrerende merken die daar al veel meer ervaring mee hebben. Erg slim van McLaren om dus op de juiste momenten op de markt in te spelen. Jullie weten allemaal dat er een Ferrari 458 Speciale en een Lamborghini Huracan zijn, dit zijn voor Mclaren de grootste concurrenten dus zetten zij al hun technologische expertise in om de Italianen wederom in de nek te hijgen.

De nieuwe neus legt de visuele link met de P1, de achterkant met minimalistische achterlichten en hooggeplaatste einddempers werd nagenoeg onveranderd overgenomen, al is er wel een nieuw bumperschild/diffuser geplaatst wat nog sportiever oogt dan die van de 12C. De vernieuwde neus creëert een efficiëntere koeling en genereert extra downforce in vergelijking met de McLaren 12C.

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

De actieve achterspoiler klust nog steeds bij als luchtrem, maar de impact op de aerodynamica groeit. Tijdens het stevig remmen zet de vleugel zich in een hoek van 45 graden voor zoveel mogelijk stabiliteit, bij het accelereren kantelt het ding naar 37 graden om de tractie en dus de sprintprestaties te optimaliseren. Kleine dingen, maar ze verbeteren de neerwaartse druk van de 650S wel tot maximaal 40%.

De set-up van het onderstel is nieuw. De 650S maakt gebruik van stijvere veren, voor- en achteraan respectievelijk 22 en 37 procent stijver dan de exemplaren op de 12C. Ook het zogeheten ProActive Chassis Control kreeg een update: dankzij een extra klep die de veeruitslag vergroot, winnen de hydraulische dempers potentieel en vergroot de afstand tussen de verschillende rijmodi. Extra comfortabel in Normal en extra hardcore in Track waardoor de auto op meerdere vlakken meer hoogte bereikt. Heel bijzonder welke gedaanteverwisseling deze McLaren ondergaat wanneer je met de verschillende instelmogelijkheden aan het experimenteren gaat.

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

Wat schuilt er onder de motorkap?
Nog steeds die bekende twin-turbo V8, 3.8 liter groot. Die motor werd al gebruikt in de eerste MP4-12C, daar leverde deze motor 600 pk. In de 12C kreeg deze motor een update naar 625 pk. De ingenieurs ontwikkelden een nieuwe cilinderkop en plaatsten nieuwe zuigers en uitlaatkleppen, waardoor het vermogen van 625 naar 650 pk klimt voor de 650S.

Het maximum koppel groeit met 78 Nm en bedraagt nu 678 Nm. Die power wordt nog steeds naar de achterwielen gestuurd via een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De besturing blijft afhankelijk van de gekozen rijmodus, want McLaren houdt de keuze tussen Winter-, Normal-, Sport- en Track-settings.

Motor: 3799 cc, (V8, twin-turbo), 478 kW/650 pk bij 7250 opm, 678 Nm bij 6000 tpm
Transmissie: achterwielaandrijving, zeventrapsautomaat met dubbele koppeling
Afmetingen (l/b/h): 4512/2093/1199 mm
Gewicht: 1330 kg
Prestaties: 333 km/u, 0-100 km/u in 3,0 sec, 0-200 km/u in 8.4 sec

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

Hoe rijdt dat dan?
Tsja, het is moeilijk te omschrijven hoe het is om in deze 650S Spider te rijden. Ik noem een aantal woorden die in mij opkomen: Waanzinnig, ongelofelijk, veilig maar toch angstaanjagend. Deze nieuwe McLaren is te omschrijven als een technisch hoogstandje, de auto voelt soms wat high-tech aan maar dat is dan ook de kracht van dit merk. Een hele andere rijbeleving dan bijvoorbeeld in een Italiaanse sportwagen; dat soort auto’s schreeuwen het uit van de emotie, deze McLaren is meer gericht op pure prestaties en een doelgericht weggedrag. Het is zo bijzonder om te ervaren hoeveel vertrouwen een auto met zo veel vermogen je geeft, je kunt bochten aansnijden als geen ander; niets is deze McLaren te veel.

Soms zet de 650S een stapje opzij, dat speelse karakter spreekt mij persoonlijk heel erg aan. Het geeft een beetje aan dat je toch wel moet werken in deze Spider, de achterkant glijdt soms iets weg maar die is zo mooi op te vangen. Het grootste verschil met de 12C zit hem bij mijn gevoel toch wel in het stuurgedrag; Een stuk directer en met iets meer ”feeling”.

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

Conclusie
De glasheldere manier waarop de uitstekende besturing communiceert, de uitgebalanceerde mix tussen feedback en controle, de toegankelijkheid van de krankzinnige prestaties, de bijzondere hoeveelheid grip en het comfort van het onderstel op slecht wegdek zorgt er voor dat ik durf te zeggen dat McLaren met de 650S de perfecte sportwagen heeft gebouwd. Het is een auto die niet schreeuwt om aandacht, in ieder geval niet in de mate hoe Ferrari en Lamborghini dat wel doen; en dat is nou precies waarom ik deze 650S Spider zo graag wil hebben!

Met dank aan Louwman Exclusive

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

McLaren 650S Spider - www.hartvoorautos.nl

Bekijk hier onze vorige rijtest: Ford Mustang Shelby GT500 Convertible

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.