Gereden: Mclaren 570S by Prior-Design
Prior-Design besloot om de McLaren 570S Coupé een beetje meer downforce te geven met behulp van een carbon aerodynamica kit. Voor ons een reden om eens uitgebreid met dit monster te gaan rijden!
Het concept
Het vraagstuk blijft lastig; Mag je het design van zo’n exotische auto aanpakken als tuner zijnde, of is dit het verpesten van iets wat van origine al zo mooi is? Uiteindelijk is dat natuurlijk iets heel persoonlijks, eerlijk gezegd sta ik er wel voor open. Prior-Design heeft de 570S Coupé onder handen genomen door middel van de PD1 kit hier aan toe te voegen. Dat wil zeggen: een carbon front splitter, bredere side skirts, een agressieve diffuser op de achterbumper en een zeer opzichtige achterspoiler. Ook zijn de velgen niet te missen.
Met de toevoeging van al deze carbon onderdelen straalt de Mclaren een stuk meer agressie uit, iets wat de 570S wel kan gebruiken. Wat betreft de velgen, ach, dat zou ook niet mijn eerste keus zijn. Los van de velgen heeft Prior Design een bodykit ontwikkeld die klasse uitstraalt, het materiaal is hoogwaardig en voelt lekker aan. Op het eerste oog zou je zeggen dat deze auto zo van de band af komt rollen bij Mclaren Special Operations (MSO genoemd). Dus wat dat betreft: missie geslaagd. Verder heeft Prior-Design motorisch niets aangepast, zij zeggen zelf: Een Mclaren is een technisch hoogstandje, die is al zó goed, daar moet je van af blijven. Eerlijk verhaal, echter had deze auto best een aangepaste uitlaat kunnen gebruiken. De volgende vraag luidt: rijdt de Mclaren nou anders door al deze aanpassingen?
*Let op: de foto’s in dit artikel zijn van de Mclaren 570S mét wideboykit, tijdens onze test was de auto zonder de wideboy onderdelen opgebouwd. De widebodykit is dus leverbaar zoals op de foto’s te zien is, verder is de auto identiek los aan ons testexemplaar.
Beestachtig snel
Elke keer weer als ik in een Mclaren stap krijg ik het gevoel dat ik achter het stuurwiel kruip van een raceauto. De zitpositie, het materiaalgebruik (veel alcantara!), de bediening, zó gaaf! De 570s doet niet onder aan zijn grotere broer de 650S.
Hoewel McLaren zijn 570S functioneler wilde maken voor dagelijks gebruik dan de 650S, is deze amper minder snel: 3,2 seconden om van 0 tot 100 km/h te spurten en 328 km/h als topsnelheid, of respectievelijk 0,2 seconden en 5 km/h minder. Dit beest is bizar snel, de versnellingsbak rijgt de verhoudingen aaneen en de V8-motor reageert altijd onmiddellijk.
Dankzij een gewichtsverdeling in 42/58-verhouding is de voortrein licht en scherp. De besturing is in elk geval precies en geeft de kleinste oneffenheid in de weg door. Zo kun je de McLaren tot op de millimeter nauwkeurig besturen. Zo voelt deze McLaren dan ook echt, waanzinnig scherp! Verder voelt het niet alsof Prior-Design iets heeft toegevoegd aan de rijdynamiek, op papier zal de auto misschien iets meer downforce hebben maar of je dat echt voelt; dat lijkt mij sterk.
McLaren 570S Coupé in het kort
Motor: V8 Twin Turbo
Vermogen: 570 pk @ 7.400 tpm
Koppel: 600 Nm @ 5.000-6.500 tpm
0-100 km/h: 3,2 seconden
0-200 km/h: 9,5 seconden
Topsnelheid: 328 km/h
Vanafprijs: € 231.196,-
Geslaagde actie
Prior-Design heeft met deze Mclaren 570S wederom bewezen dat zij wel degelijk verstand hebben van tuning. De aanpak op deze Mclaren is relatief bescheiden verwerkt in het geheel, wat er voor zorgt dat deze aerodynamicakit niet zo snel als een ‘aftermarket’ pakket wordt gezien. De velgen mogen wat mij betreft vervangen worden door een iets minder opvallende set, dit is het enige wat afbreuk doet aan het totaalplaatje. Maar gelukkig zijn die snel te vervangen!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben