Rij-impressie: McLaren 12C Spider

Een McLaren-logo op je stuur, de blote hemel boven je hoofd en een dikke V8 in je rug: de link tussen de dakloze MP4-12C en een F1-kanon is snel gelegd. Eerder zei ik dit over Ferrari, ik dacht na en kwam tot de conclusie dat McLaren het merk is waar het echt draait om F1 rij-eigenschappen!
Eerlijk gezegd, heb ik niet heel goed geslapen de nacht voordat ik mocht gaan rijden met de 12C Spider. Heel gek is dat natuurlijk niet, de indrukwekkende cijfers verklappen al een hoop:
Vermogen: 625 pk
Koppel: 600 nm
Sprinttijd 0 – 100 km/h : 3,1 sec
Sprinttijd 0 – 200 km/h: 8,8 sec
Topsnelheid: 333 km/h
We hebben lang moeten wachten op een nieuwe straatauto van McLaren, na de McLaren F1 was het een tijdje stil bij het britse merk. Nu komen ze terug met een auto die niet alleen betaalbaar is voor de multimilionair. De Mclaren F1 had een prijskaartje waar je u tegen zegt. Vandaag de dag is het ook mogelijk om McLaren te rijden als je budget ligt tussen de 200.000 en 300.000 euro. Dat wil niet zeggen dat de MP4-12C de prijspakker van de week is, het blijft natuurlijk een supercar waar een dito prijs aan hangt.
Het is tijd om op pad te gaan met de 12C Spider, het mag dan wel winter zijn maar bij ons gaat het dak er af, de stoelverwarming aan, sjaal om en gaan! Op het moment dat ik instapte, de motor startte en rustig het parkeerterrein van McLaren Utrecht verliet voelde ik mij gelijk 1 met de auto. De zitpositie met het stuur, zo laag bij de grond, het stuur goed naar je toe… Deze auto trek je aan als een van je lekkerste jasjes. De auto schakelt rustig en snel op de automatische stand, het gaspedaal is prima te doseren en de auto gedraagt zich niet onrustig. Na ongeveer 10 kilometer rustig rijden is de motor op temperatuur en draai ik de snelweg op. Gelukkig; een lege oprit, snel de transmissie op manueel en ik laat het gaspedaal geleidelijk naar beneden zakken en wat er dan gebeurt is onbeschrijfelijk…. Het geluid, de snelheid, de krachten die vrij komen; dit is magisch!
Al snel heb ik het idee de auto goed onder controle te hebben, hier en daar verliest de wagen wel wat grip maar dat ligt vooral aan het ietwat koude en natte wegdek. Het mooie van de 12C Spider is de handling, wanneer de auto grip verliest grijpt alle high-tech electronica in en kun je hem mooi corrigeren. Op de snelweg heb ik veel bekijks, wat is dat denkt men, McLaren is nog onbekend met zijn straatauto’s! Niet alleen de auto zelf doet nekken trekken, ook de wrap die op de auto aangebracht is trekt veel aandacht naar zich toe. De engelse vlag, de kleuren samenstelling, wat natuurlijk uniek is!
Gelukkig moet ik na 20 km snelweg al weer de afrit nemen, ook leeg… Ik geef gas en voor je het weet moet je al weer remmen voor de stoplichten, ik kijk in mijn spiegel achteruit en zie daar de air-brake zijn werk doen. Dit ziet er enorm gaaf uit maar is ook daadwerkelijk functionee;, het helpt de auto afremmen en drukt de auto wat naar beneden. En ja hoor, daar sta ik dan als eerste bij het stoplicht en weer een lege weg voor me. Wanneer de lichten groen geven geef ik het gaspedaal een kick-down en binnen 3.1 seconden passeert de teller de 100 km/h. IMMENS hoe snel deze auto zich katapulteert. De acceleratie is magisch, wanneer de turbo’s inkomen trekt de auto zoveel g-krachten dat het bloed in je hoofd naar achteren getrokken wordt!
Het lawaai van de 3,8-liter twinturbo V8 eist alle aandacht op. De uitlaten janken en ploffen, knallen en gorgelen vlak achter onze oren. Een sound generator – het lijkt flauw, maar geloof me: zodra je het hoort aanbid je het – zorgt dat spannende geluiden uit het inlaattraject zonder obstructies de cockpit binnen kunnen brullen. Trommelvliezen trillen, gehoorbeentjes dansen en mondhoeken schieten richting slapen.
Snel recht uit, acceleraties en sprints dat is waar de 12C heel goed in is. Waar de auto nog veel beter in is, is zijn dynamische rijgedrag. De wegligging is zo mooi uitgebalanceerd, de middenmotor die tussen de voor en de achterwielen geplaatst is zorgt voor een mooie balans. Dan de stijfheid, McLaren pionierde met het toepassen van carbon, in 1981 waren ze de eerste met een carbon monocoque voor hun formule 1 auto MP4/1. Ook de F1 had een carbon monocoque en de MP4-12C heeft die dus ook. Het gehele chassis MonoCell weegt slechts 75 kilogram en is zo stijf dat er voor de Spider geen verstevigingen nodig waren. Tijdens het aansnijden van een bocht merk je dat de auto stijf genoeg is om de meest uitdagende bochten je eigen te maken. De auto helt geen moment over en ligt als een plank op de weg, als je denkt deze bocht had ik net iets rustiger moeten nemen kan die nog harder, de 12C is een auto die bochten verslindt als geen ander!
Precies daar komen we op een punt waar deze auto gevaarlijk wordt, de perfectie, het rijgedrag wat je zo veel vertrouwen geeft maakt deze auto gevaarlijk. De 12C laat je jouw grens opzoeken, wat fantastisch is voor de geoefende rijder maar voor de amateur nog wel eens levensgevaarlijk kan wezen!
Nog niet heel lang geleden kreeg Louwman Exclusive het dealerschap van McLaren voor Nederland. McLaren Utrecht, het adres waar je vandaag de dag moet wezen voor het bestellen van een Ferrari/Lamborghini/Porsche-killer. Niet eerder werd dit merk in Nederland doorgevoerd, een fantastische toevoeging voor het merken-gamma van Louwman Exclusive!