Nieuws

Jos Verstappen kijkt trots terug op debuutseizoen Max

Het Formule 1 seizoen van 2015 zit er helaas op, maar niet voordat we hebben gekeken naar enkele hoogtepunten van onze held Max Verstappen!

Thanks Max, dankzij jou is Formule 1 weer interessant en spannend!

Posted by Hart voor Auto's on maandag 30 november 2015


Als “vader van” heeft Jos Verstappen alle negentien Grands Prix aan de zijde van Max van dichtbij meegemaakt. “Het seizoen was zo weer voorbij. Als het goed gaat dan lijkt het sowieso sneller voorbij te gaan. Als ik vooraf geweten had dat het jaar zo zou gaan lopen, had ik er direct voor getekend”, aldus Jos bij Ziggo Sport.

Jos: “Het was jammer dat Max de eerste race uitviel, want daar had hij direct een hele goede indruk kunnen achterlaten. Maar hij heeft gedurende het seizoen veel geleerd. Kijk maar naar zijn manier van racen en kwalificeren. En ik denk dat hij alleen maar beter kan worden.” Het leren is hard gegaan? “Max pakt alles snel op. Het is niet gemakkelijk in zo’n groot team met zoveel mensen. Vooral het leren kennen van de banden is heel moeilijk. Het is een heel dun lijntje waar je moet zitten qua temperatuur. Als je dat niet voor elkaar krijgt dan rijd je gewoon geen goede tijd.”

“Dat zijn maar een paar dingen die belangrijk zijn”, vervolgt Jos. “Tijdens het racen moet je benzine sparen, op je banden letten, zorgen dat je hard gaat, mensen inhalen, pitstops maken en noem maar op. Dat was allemaal nieuw voor Max en ik ben ontzettend blij hoe hij heeft gepresteerd.“

Had je verwacht dat Max het zo snel zou oppakken? “Het is altijd moeilijk om voorafgaand aan het seizoen een inschatting te maken. Maar ik heb Max in het verleden dingen zien doen, waarvan ik wist dat niet veel coureurs daartoe in staat waren. Max heeft dat nu ook al laten zien in de Formule 1 en dat is alleen maar positief voor hemzelf.”

Is Max veranderd? “Zijn uitstraling op het circuit vind ik wel wat veranderd. Max is wat mannelijker geworden. Vorig jaar was hij nog een jongen, nu is hij een kerel aan het worden. Maar thuis in privéomstandigheden is hij nog gewoon dezelfde Max van vroeger.”

Max heeft je er graag bij en het brengt hem rust om jou in zijn spiegels te zien als je achter in de pitbox staat. Is het moeilijk voor je om op bepaalde momenten je mond te houden? “Zeker in het begin van het seizoen wil je dat het de goede kant op gaat. Toen was ik er meer bij betrokken om hem een beetje te sturen. Natuurlijk baalde ik er enorm van toen hij in zijn eerste race uitviel. Maar ook toen hij in Bahrein stil viel of toen hij in China twee ronden voor het einde uitviel. Dat waren hele belangrijke wedstrijden en als Max dan uitvalt, ja, dan heb ik het af en toe best wel moeilijk om m’n emoties onder controle te houden. Maar ik denk dat ik me daar inmiddels heel goed in kan bedwingen. In mijn tijd, toen ik zelf racete, kon ik dat minder goed.”

Wat was Max zijn beste race van zijn debuutseizoen in de Formule 1? “Hij heeft een paar goede wedstrijden gehad. Singapore vond ik waanzinnig: in het begin was hij kwaad, dan ken ik hem. Dan heb je wat meer lef en hij ging als een speer, zeker op een stratencircuit. In Austin waren het moeilijke omstandigheden. De race begon nat en daarna reden ze op slicks op een opdrogende baan, wat heel tricky is. Als je zijn manier van inhalen daar bekijkt, hij had gewoon de wedstrijd onder controle. Maar ook Brazilië, waar hij uiteindelijk als negende finishte, was gewoon een hele sterke race.“

Hoe kijk je terug op Monaco, waar je samen in Renault Clio RS stapte? Het leverde legendarische videobeelden op. “Heel veel mensen vragen me ‘was dat gespeeld?’ Maar het was absoluut niet gespeeld. We stonden al zes ronden te kijken en te wachten tot wij mee konden met Max. We hadden in de gaten dat de voorremmen in brand stonden, dus ik maakte me wat zorgen dat hij door de remmen zou trappen. We kwamen boven aan bij Casino. Daar ging Max zo hard en zo laat in de remmen, dat ik dacht dat hij het nooit meer zou halen. Maar het ging allemaal goed. Dus ik was blij dat die ronde erop zat. Dat was eigenlijk de allereerste keer dat ik bij Max in een gewone auto zat en hij op de limiet reed. Dat was wel even raar.”

Inmiddels wordt Max door de internationale media omarmt. “Ja, dat merken we. Vooral in Groot-Brittannië zijn ze laaiend enthousiast over Max. Dat is heel belangrijk, want daar zitten de meeste F1-teams. De Britse zenders hebben veel oud-coureurs als commentatoren en die weten hoe moeilijk het is wat Max laat zien. Als mensen zo positief over je praten is dat alleen maar meegenomen voor je carrière.”

Iemand uitremmen kan toch niet met een Formule 1-auto? Jos: “Dat werd gezegd. Maar Max heeft altijd een heel goed gevoel gehad met remmen. En weet ook waar je moet remmen. En niet te laat. Max doet dat heel goed moet ik zeggen.”

Hoe zou je 2015 bestempelen? “Als het begin van vele jaren, hoop ik. Het was een super seizoen. We willen altijd het maximale, dat is een goede uitgangspositie.”

Geschreven door Niels Hendrix / Verstappen.nl

27-jarige petrolhead in hart en nieren! Mede-oprichter van Hart voor Auto's dat in 2018 inmiddels zijn 8ste levensjaar is ingegaan.