Nieuws

Max Verstappen krijgt Aston Martin Valkyrie!

Helaas voor de Nederlandse autoliefhebbers: Max zal de zeldzame Aston Martin Valkyrie in zijn Monegaskische garage zetten. Aldaar zul je echter degelijk de kans hebben om hem tegen te komen, want Max geeft aan dat de auto gebruikt zal worden waar hij voor bedoelt is.

Skip in de video hierboven naar 8 minuut 6 voor het moment waarop Max bevestigd dat ‘ie daadwerkelijk een Valkyrie krijgt. De Valkyrie is een samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull, dus dat Max er eentje krijgt is niet zo gek. In hoeverre Max heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van de €3 miljoen kostende auto is bij ons niet bekend.

Ondanks dat je het uiterlijk van de Valkyrie kunt omschrijven als prettig gestoord, elegant en simplistisch, is het bovenal uitermate complex. Dit heeft vooral te maken met de magie van legendarisch Formule 1 ontwerper Adrian Newey, die meerdere kampioenschaps winnende wagens tekende voor teams als McLaren, Williams en Red Bull. En met aerodynamische perfectie als hoofddoel, bleek hij al gauw dé man om nagenoeg verwikkeld te worden met het liefdeskind van Aston Martin en laatstgenoemde F1 team. Het resultaat mag er zijn, aangezien het ontwerp een schoolboek voorbeeld lijkt voor ideale luchtgeleiding.

Nu, het is leuk als je wagen als een gloeiendheet mes door de boterige substantie die wij lucht noemen glijdt, feit blijft wel dat je zonder enig spierbalvertoon de concurrentie niet kunt bijhouden. Met deze wijsheid in het achterhoofd besloot Aston Martin een 6,5-liter V12 van Cosworth achterin de wagen te lepelen, die er een lichtelijk excentrieke 1.146 pk uit weet te pompen. De vlugge lezer ziet het al: dit betekent dat de wagen meer vermogen heeft dan dat hij kilogrammen meesjouwt. Voor elke kilo krijgt hij er ongeveer 1,11 pk voor terug.

Naast deze tamelijk schreeuwerige feiten, zijn er ook nog een aantal merkwaardige details. Zo is het Aston Martin logo voorop de wagen maar liefst 30 procent dunner dan een mensenhaar, maakt de Valkyrie gebruik van camera’s in plaats van spiegels en heeft ‘ie het kleinste derde remlicht ooit: 5,5 mm x 9,5 mm. Daarnaast zal de wagen, met een beperkte oplage van 175 stuks, ongetwijfeld een instant classic worden.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.