Introductie: 2014 Maserati Ghibli
Afgelopen maandag werd bij Louwman Exclusive de Maserati Ghibli gepresenteerd, maar gaat Maserati nou de zelfde weg in als Porsche? Want met de nieuwe Ghibli richt het Italiaanse top-merk zich op een geheel nieuwe markt, het merk word breder…Zal dit een succes worden?
Belangrijk segment
Zowel in China, de Verenigde Staten als Europa richten klanten zich steeds meer op een bolides met een compacter formaat. Een vruchtbare markt, want de klanten zoeken exclusieve wagens die zich onderscheiden van de rest. In dit segment springt de Ghibli er toch wel uit, vinden jullie niet?
V6 op benzine of … diesel
De revolutie is vooral technisch. Ten eerste is de Ghibli de eerste Maserati met vierwielaandrijving als alternatief voor de klassieke achterwielaandrijving. Sterker nog, het edele bedrijf biedt naast enkele V6-benzinemotoren ook een V6-diesel met dezelfde cilinderinhoud aan. Puristen zullen die wellicht niet kiezen. Maar het is een onvermijdelijke stap om het doel van 50.000 verkopen dat Masearti zich heeft gesteld in 2015 te halen. Porsche heeft de Panamera en Cayenne uiteindelijk ook bekeerd tot de diesel, dit leidde tot een groot succes voor het merk.
Lage instap
Met een vanafprijs ruim onder de honderduizend euro (geruchten vanafprijs: € 80.756,-), heeft Maserati een zeer lage instapprijs. Nooit eerder was er een schoonheid van dit merk te krijgen onder de 100.000,- euro. De vraag is of het merk kan concurreren met de sterke duitse merken, zal 50.000 auto’s per jaar haalbaar zijn? Wellicht maken ze door de diesel motor wel kans!
De Ghibli is leverbaar in de volgende uitvoeringen:
Vorige maand werd de nieuwe Maserati Ghibli al gespot door een autospotter in Rotterdam. Twee modellen op Italiaans kenteken waren in de stad voor het opnemen van een reclame spotje over de nieuwste Maserati!