Getest: Maserati Ghibli S Q4
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
In 2012 bouwde Maserati zo’n 6600 auto’s, Maserati wil naar een productie van 50.000 stuks per jaar toewerken. De vraag is natuurlijk, hoe gaan zij dit realiseren? Eerder reden wij de Granturismo en de vernieuwde Quattroporte en in deze nieuwste test laten wij jullie kennis maken met de nieuwe Maserati Ghibli, de auto die moet gaan concurreren met BMW’s 5-serie, Jaguar’s XF en Audi’s A6.
Maserati heeft een hoog verwachtingspatroon van deze nieuweling, want de Ghibli moet de helft van de doelstelling van 50.000 verkopen voor zijn rekening nemen. Maserati koos er voor om de nieuwe Quattroporte een stuk groter te maken dan zijn voorganger, zo kwam er plaats voor ene kleiner instapmodel onder deze 4-deurs limousine; de Ghibli. Deze berline van 4,97 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog schittert altijd: de Ghibli is prachtig. Voorbijgangers draaien hun hoofd en steken hun duim omhoog: de drietand behoudt zijn prestige. Het blijft een naam die doet dromen …
Meteen bij de lancering kondigde Maserati drie motoren aan voor de Ghibli en daar zit zelfs een diesel bij. Het is voor de puristen even schrikken, maar in dit segment worden nu eenmaal veel diesels verkocht. De 3.0 V6 diesel levert bovendien 275 pk en 600 Nm en sprint naar de 100 in 6,3 seconden. Als je vaker een tankstation wilt bezoeken, biedt Maserati tevens twee 3.0 V6-en die benzine drinken. De instapper levert al 330 pk (en 500 Nm) waardoor de Ghibli in 5,6 seconden naar de 100 spuit.
Wij reden met het topmodel van de Ghibli; de Ghibli S Q4. Deze auto wordt aangedreven door een 3.0 V6 Bi-turbo die 410 pk en 550 nm levert. Q4 staat voor vierwielaandrijving, die er voor zorgt dat deze auto in 4.8 seconden op de 100 km/h zit. Overigens is de Ghibli ook gewoon met achterwielaandrijving te bestellen, een sprintje van 0-100 km/h duurt dan 0.2 seconden langer. Ook biedt zo’n Q4-aandrijving een hoop vertrouwen tijdens het rijden, want het blijft een auto met 410 pk die je het liefste dagelijks wilt rijden onder alle omstandigheden. En zeg nou eerlijk, Maserati is nooit de auto geweest waarmee je als een hooligan ging lopen driften. De Ghibli is een elegante sedan die in mijn optiek meer sportiviteit biedt dan de Quattroporte, die toch wel erg groot is. Deze nieuweling is een echte rijdersauto die je kunt gebruiken als een dagelijks zeer comfortabele wagen, maar activeer je de sport stand dan kent de Ghibli S ook echt een agressieve kant. De motor is ontwikkeld in samenwerking met Ferrari, een prachtig blok met meer dan voldoende power.
Maserati heeft een reputatie verworven van motoren met een verfijnd geluid. We hadden dus hoge verwachtingen van de Ghibli. En hij stelt niet teleur. Wel zullen voorbijgangers het meer appreciëren dan de passagiers, zo sterk wordt het geluid gedempt. Hoogstwaarschijnlijk hebben de Italianen dit gedaan om het comfort te benadrukken, maar dankzij het systeem Maserati Active Sound en twee sound actuators klinkt de V6 lekker rauw zodra ik op de sportknop duw!
Tegenover het donkere en klinische interieur van de concurrenten biedt Maserati een feest van leder en carbon. De sfeer is warm en overal duikt het drietandlogo op. De toon is gezet, zelfs al vallen enkele details in de afwerking en ergonomie erg tegen. Ook het multimediasysteem met ietswat verouderde presentatie loopt wat achter en beschikt nog niet over de laatste snufjes.
Het mooie van deze Italiaan is zijn emotie, de auto geeft je een echte rijbeleving; precies waar Maserati door alle jaren heen enorm sterk in is geweest. Nooit zijn de Maserati’s perfect geweest, maar die auto’s maken je een soort van verliefd waardoor je bepaalde zaken gewoon vergeet, of voor lief neemt. Met de Ghibli heeft Maserati een sterke troef in handen in de jacht op de Duitse concurrentie. De Ghibli is mooi, comfortabel, dynamisch en goed geprijsd.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers