MANHART Defender DP 500, dikste suv?

MANHART Defender DP 500, dikste suv?

De Defender staat nog steeds bekend om de perfecte off road techniek die Land Rover biedt. Het is dan ook niet gek dat je vaak veel rubber om de velgen ziet. MANHART had echter een ander idee voor deze Defender en plakt hier dan ook asociaal grote velgen onder! En zo wordt de MANHART Defender DP 500 aangeboden, één van van de dikste SUV’s op de weg.

Deze auto (de tweede Defender die op deze manier wordt uitgevoerd) is gebaseerd op huidige 5-deurs Defender 110 met de lange wielbasis, de Defender P400 AWD. Zoals deze naam al zegt, komt er 400 pk uit de 3 liter 6-in-lijn motor (met uiteraard een turbo). Hiermee kom je al een flink eind en zit je rond de 6 secondes op de 100 km/uur. Niet slecht voor een auto van dit formaat en gewicht, maar MANHART zag hier toch nog iets meer in dan Land Rover zelf had bedacht.

Serieuze(re) prestaties

400 pk lijkt misschien meer dan genoeg, zeker als je veel off road rijdt. Het is met deze MANHART Defender misschien niet aan te raden om off road te gaan. Van de 400 pk is niet veel overgebleven na het tunen. Met een indrukwekkende 512 pk en 710 Nm koppel domineert deze tank nu de wegen. 

Deze prestaties waren niet al te lang terug nog erg bijzonder in sportauto’s, wat deze SUV extra dik maakt. Je krijgt bij dit extra vermogen ook direct de stainless steel uitlaat. De nieuwe eigenaar van deze MANHART Defender DP 500 krijgt echter nog wel de keuze uit de standaard remmen, of om ook deze te upgraden.

Stoerste op de weg?

Naast de performance upgrade die wordt aangeboden voor deze MANHART Defender DP 500, wordt ook het exterieur aangepakt. Een aantal onderdelen worden in ‘gloss black’ gespoten om goed te matchen met carrosserie. Maar het meest indrukwekkende zijn misschien wel de velgen.

Deze 24-inch velgen zetten de Defender op het meest sportieve schoeisel mogelijk. Er ligt hier dan ook complete focus op het uiterlijk en de sportiviteit en niet op de off road mogelijkheden die de auto nog steeds te bieden heeft. Hiervoor is het ook mogelijk om de 22-inch velgen te kiezen waardoor off road nog steeds een optie blijft. Zie voor deze 22-inch versie de velg achter op de auto op de foto hieronder.

Op de sportiviteit nogmaals te benadrukken biedt MANHART ook aan om de auto nog 30 millimeter te verlagen. Als afsluiter is ook het interieur aangepast. De combinatie tussen leer en alcantara is samen met het grijs en zwart een mooi contrast.

Okke Messemaeckers van de Graaff

Okke combineert zijn enthousiasme met zijn passie voor de Automotive. Zijn voorkeur voor auto's varieert enorm, van klassiekers tot moderne auto's, niks is te gek.