Lynk & Co. 03: In China geen deelauto, maar een ideale tuner!

Lynk & Co. 03: In China geen deelauto, maar een ideale tuner!

Lynk & Co., 03, tuner, China, deelauto
Bron: © Tuningblog EU

Het Chinees-Zweedse merk, Lynk & Co, kun je in Nederland wellicht wel herkennen van hun 01, de SUV die in korte tijd bekend is geworden door het ‘deelauto’ concept. De steeds populair wordende SUV is ook los rijklaar verkrijgbaar voor zo’n €40.000. Maar dat is dus het enige model dat de Chinees-Zweedse autofabrikant ons wilt geven, terwijl ze daar in China nog een aantal andere modellen krijgen, waaronder deze ruime Lynk & Co. 03.

Lynk & Co., 03, tuner, China, deelauto

Deze sedan is al sinds 2018 op de markt, en heeft recent zelfs een ‘facelift’ gekregen. Sinds kort heeft ook de Chinese tuning-wereld het model van de jonge autofabrikant in haar armen genomen. En dat ziet er eigenlijk niet verkeerd uit! De compacte sedan trekt vooral de aandacht door zijn kont. Een enorme achterspoiler, in dezelfde stijl als hun WTCR-series touringwagens, is op de achterkant gezet. De diffusor is ook erg sportief, gevuld met vier uitlaatstukken. En heeft een soort ‘F1-remlicht’ reflector. Diverse spoilers, side-skirts en trimmen maken het plaatje compleet.

Standaard levert de vier-cilinder 2.0-liter Turbo tussen de 190 en 254 ‘paardjes’. Helaas is niet duidelijk of deze motor is aangepast, al hebben we een vermoeden dat dit wel aan de orde is. Voorwielaandrijving en een 8-traps automaat zijn ook fabrieksstandaard. Om de Lynk & Co. 03 stevig door het Chinese gebergte te gooien, is er een remsysteem van Alcon geïnstalleerd. De 03 staat op 18-inch lichtmetalen velgen met Michelin Pilot Sport banden er omheen.

De Chinese tuning-wereld wordt redelijk overschaduwd door de JDM, maar hopelijk zijn de Chinezen niet bang om de komende tijd meer van dit te delen met ons.

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.