Gereden: Lotus Evora 400
Eerst kijken dan lezen? Bekijk de video hier!
Even geleden liet Lotus weinig van zich horen, maar eindelijk is er weer een nieuw model. En niet zomaar eentje! Nee, het gaat om de snelste en krachtigste Lotus ooit gebouwd. Dit is de Lotus Evora 400!
Eerlijk gezegd zijn wij van Hart voor Auto’s nooit echt actief geweest rondom het merk Lotus, er was simpelweg nooit zoveel nieuws te vertellen over de Britse sportwagenfabrikant. Maar nu opeens kwam er een auto op de markt die mij enorm trok, een auto die mijn Hart voor Auto’s echt daadwerkelijk harder liet kloppen (alleen al bij het zien van een kort filmpje). De Lotus Evora 400 is in mijn ogen geen Lotus zoals ik Lotus altijd in gedachte had. Bij een Lotus denk ik altijd aan een mini sportwagen waar je krampachtig in zit en dat je blij mag zijn als je er levend uit stapt/klimt. Maar dit kon wel eens de auto zijn die mijn hele gedachte over en bij het merk zou kunnen veranderen, ik ging als eerste in Nederland op stap met de gloednieuwe Evora 400.
Wie denkt dat de Evora 400 een facelift model is ten opzichte van de ‘gewone’ Evora, die heeft het mis. Deze 400 is een doorontwikkeling op die eerder genoemde auto, 75% van alle onderdelen zijn vernieuwd en de meeste daarvan zijn onderhuids aangepast dus dat zie je niet zo op het eerste gezicht. Toch is het exterieur lekker aangepakt: Een nieuwe, veel scherpere voorbumper met grotere luchtopeningen en LED-dagrijverlichting domineren de voorzijde. Achteraan doen dat een high-tech ogende driedelige spoiler en een al evenzo potige diffuser. Het resultaat is een lekker agressieve koets, dat had ‘ie wel nodig. De Evora oogt ook niet als een kleine auto, als je er naast staat is die best indrukwekkend!
No nonsense supercar
Van buiten is de Evora 400 evenwel nog altijd herkenbaar als een Evora. Maar van binnen hebben de Britten ‘m flink onder handen genomen. Zo is er een nieuw dashboard, een aangepaste middenconsole en een verbeterd instrumentenpaneel. Tevens is er gebruikgemaakt van hoogwaardigere materialen zoals alcantara en Schots leder. En je zou het niet zeggen, maar er is niet alleen aan het design gedacht. De binnenpanelen zijn smaller gemaakt voor meer ruimte binnenin en de airflow is verbeterd voor hoger comfort. De lichtgewicht stoelen en het stuur zorgen ervoor dat het een echte rijdersauto is, georiënteerd op de bestuurder. Ja, voor het eerst mag je een Lotus een supercar noemen want deze nieuweling is de eerste Lotus die de magische grens van 300 km/u weet te bereiken. Ook sprint die van 0 – 100 km/u in 4,2 seconden dankzij 406 pk en 410 nm koppel. Dit alles is mogelijk door de 3.5 liter grote V6 die in de basis afkomstig is van Toyota, wel helemaal aangepakt door de Britten zelf. Schakelen doe je met een handgeschakelde versnellingsbak en opschakelen doe je pas bij 7.000 toeren! Ik hoef jullie toch niet uit te leggen dat dit een heerlijk recept is voor een no nonsense supercar?
Dagelijks bruikbaar
Lotus presenteert de Evora 400 als een daily use supercar, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet helemaal van overtuigd. De eerste meters met deze Evora 400 zijn namelijk al erg wennen, aan alles voel je dat deze auto aan je trekt en gebruikt wil worden waarvoor die gebouwd is: gas d’r op! Helaas moet ik mijzelf een beetje inhouden want het exemplaar wat wij ophaalden in Houten bij Van der Kooi Sportscars was hageltje nieuw, slechts 500 kilometer op de teller. Dit betekende dus: opschakelen bij 5.000 toeren omdat de auto nog niet ingereden was. En ik kan jullie vertellen dat is erg lastig, want hij voelt juist zo ontzettend lekker aan als ‘ie een beetje op toeren komt. Ik mis nu net een beetje die kers op de taart, die laatste 2.000 toeren die je zo erg belonen met dat fantastische geluid. Want ja, lekker klinkt ‘ie! De sportuitlaat op deze auto is instelbaar en door Lotus zelf ontwikkeld, een dikke pluim voor de sound engineers die dit voor elkaar hebben weten te krijgen! Overigens is het onderstel strak maar niet oncomfortabel. Ook is er een standaard limited slip-differentieel voor betere prestaties. Samen met de verhoogde downforce zorgt dat ervoor dat de Evora 400 op de testbaan in Hethel zes seconden sneller is dan de Evora S. Volgens mij geeft dit alles wel aan dat dit een pure rijdersauto is die snel is, herrie maakt, waanzinnig bochtenwerk levert en dus niks weg heeft van een daily.
Heb ik dan helemaal geen kritiek?
Ja natuurlijk wel, geen 1 auto is écht perfect, ook deze Evora 400 niet. Neem eens een kijkje in het interieur, wat voorzien is van een touchscreen navigatiesysteem van Alpine. Het ziet er goedkoop uit, werkt prima maar past totaal niet in een auto die bijna € 150.000,- kost op Nederlands kenteken. Ook de sleutel, afkomstig van Ford, zo’n sleutel die je oma vroeger had bij haar Fordje Ka uit 1999. Dat zijn van die kleine foutjes, die zo zonde zijn en relatief makkelijk aangepast kunnen. Maar het gelukkig doet het niks af aan het totaalplaatje van deze auto, de Evora 400 is een kanon en heeft mijn hart veroverd. Het zal een lastige keuze worden als je moest kiezen tussen de Porsche Cayman GT4 en deze Lotus Evora 400, beiden erg aan elkaar gewaagd en beiden erg lekker!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
Met dank aan Van Der Kooi Sportscars!
| Bekijk ook onze vorige rijtest: Mercedes-Benz G 63 AMG Crazy Color Edition |