Lotus Eletre: Britse SUV moet Urus en Purosangue gaan plagen
Lotus-liefhebbers oren dicht: het Britse automerk stapt even weg van lichtgewicht sportauto’s, en bouwt een loeizware SUV.
Sinds 2017 is het Britse merk (deels) in handen van het Chinese Geely – waar onder andere Volvo en Polestar onder vallen. De Chinezen geven maar weinig om merkwaarden, en willen vooral harde verkoopcijfers zien. Hoe doe je dat tegenwoordig? Je bouwt een super-SUV. Vraag het maar aan Lamborghini.
Vanmiddag werd dan eindelijk het doek getrokken van hun eigen SUV: de Lotus Eletre (spreekt het uit als Eletra). Vanuit het Hongaars vertaalt zich dit naar ‘tot leven komen’. De SUV komt niet helemaal uit het niets: Lotus is bezig met het elektrificeren van hun line-up, en maakte al een begin in 2019 met een elektrische hypercar – de Evija.
Niet heel Lotus
De Lotus Eletre is een ‘flinke jongen’. Ruim 2.000 kilogram weegt het verhoogde model. 5,10 meter in de lengte, en 2,13 meter in de breedte. Nooit eerder bouwde het merk zo’n kanjer van een auto. Maar hij is wel een stuk praktischer dan hun andere modellen: passagiers hebben achterin zeeën van (been)ruimte.
Daarnaast biedt de kofferbak zo’n 400 liter ruimte – veel voor een Lotus, maar misschien weinig voor een SUV. Ook voorin is er natuurlijk nu meer ruimte voor je spullen, zo’n 77 liter in totaal.
Uitdager van de Urus
Op papier lijkt de Eletre een sterke poging om andere ‘super-SUV’s’ te plagen. De Lotus Eletre staat op het Electric Premium Architecture-platform (EPA). Deze basis zal ook gebruikt worden in de aankomende drie EV’s, die Lotus rond 2025 op de markt wilt hebben. Op dit platform ligt een accupakket van ruim 100 kWh, waarmee zo’n 600 kilometer aan bereik kan worden behaald.
Twee elektromotoren vormen de aandrijving voor de Eletre, op de voor- én achteras. De topuitvoering levert zo’n 905 pk. Hierdoor kun je in minder dan drie seconden al 100 km/h rijden. De SUV wordt begrensd op 260 km/h. Het ouderwetse Lotus-gevoel is gelukkig niet helemaal verdwenen: onder andere actieve stabilisatoren, ‘torque-vectoring’ en achterwielsturing helpen de bestuurder om flink te kunnen sturen.
Er zijn nog geen prijzen bekend. Maar een prijskaartje van ruim 100.000 euro is te verwachten. De productie van de Lotus Eletre start dit jaar in Wuhan, China. (Hmmm…)
Lees ook:
- Het vergelijken van autoverzekeringen: Waar moet je op letten?
- Nissan GT-R te koop!
- De nieuwe auto van Giel (StukTV)
- Je auto snel en gemakkelijk verkopen!
- McLaren Senna GTR op vliegveld Twenthe