Liefde voor de diesel: Porsche Panamera met 1000+ Nm koppel!
Dat komt al aardig in de buurt van de Pagani Huayra. En dat voor een diesel!
Maar zelden gaan tuners aan de slag met dieseltjes, en wanneer het gebeurt, zijn het voornamelijk Duitse middenklassers. “No more!”, zei RaceChip, die de Panamera 4S Diesel vervolgens een flinke elektronische oppepper gaf. We hadden ook niet anders verwacht, want met een bedrijfsnaam als die van hun is je missie wel duidelijk!
De 4S Diesel doet in standaardvorm al niet mee voor spek en bonen, want de 4-liter twinturbo V8 produceert in de reguliere Panamera liefst 850 Nm koppel bij een karakteristiek laag toerental. Alle 850 Newtonmeters komen daar al vrij tussen de 1.000 en 3.250 toeren. Toch weet RaceChip, gespecialiseerd dat ze zijn, een stuk meer uit de V8 te trekken door het motormanagement volledig naar hun hand te zetten. Na het implementeren van hun “Ultimate” chip, produceert de achtcilinder maar liefst 1050 Nm koppel! Uiteraard heeft zo’n chip ook enig effect op het motorvermogen, maar een stijging van 83 pk is toch wel riant. Na de behandeling van RaceChip perst de diesel er nu geen 422, maar 505 pk uit!
Overigens is wel duidelijk dat RaceChip niet zomaar met woorden en cijfers strooit. Het 0-100 sprintje is namelijk al in 3,6 seconden gedaan! We kunnen dus stellen dat hun Panamera wel degelijk een rappe gezinswagen is! Even voor de beeldvorming: daarmee is hij precies even snel als o.a. de Ferrari Enzo en de Aston Martin Vantage GT3 V12!
Om de 4S Diesel op de weg te houden, gooide RaceChip er 21″ OZ Superturismo velgen onder, die op hun beurt weer worden ondersteunt door 4 S Pilot Sport rubber van Michelin. Verder gingen ze nog even langs bij KW voor een hoogte-verstelbare ophanging, waardoor de wegligging verder geoptimaliseerd wordt.
Ik zeg: prima karretje!