Lamborghini Urus maakt zich lekker vies

Lamborghini Urus maakt zich lekker vies

Voor wie het vergeten was; de Lamborghini Urus is een SUV. Een sports utility vehicle, en meestal heeft een SUV ook speciale off-road-technieken. Om te bewijzen de Lamborghini Urus meer is dan een mode-artikel en nog steeds beschikt over SUV capaciteiten, werd de auto meegenomen naar ruiger terrein.

Een terrein waar we eerlijk gezegd ook niet zo vaak komen en soms vraag ik me dan ook af waarom een Lamborghini SUV over dergelijke technieken moet beschikken. Voor 9 van de 10 klanten is het een toevoeging aan het wagenpark en zal de de auto nagenoeg nooit iets anders zien dan asfalt. Toch gaaf dat er voor een test van Motortrend.com werd gekozen voor zand, water en stenen. Gelukkig voor ons was er ook een fotograaf bij aanwezig om de nodige plaatjes te schieten.

Een ander opvallend detail over Urus-kopers; ongeveer 70% heeft nog niet eerder een Lamborghini gekocht. Een SUV uitbrengen is dus een goede keuze geweest voor Lamborghini en qua aantallen zou hij de Huracán en Aventador moeten overtreffen. In 2019 moeten er 8.000 exemplaren van de Urus worden geproduceerd. De 4,0-liter V8 Twin Turbo in de Urus is goed voor 650 pk en 850 Nm koppel waarmee een sprintje van 0 tot 100 km/h in 3,7 geklaard is. In Nederland kost een lamborghini Urus je minstens €278.844,-.

Via motortrend.com

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.