Uitgelicht: Lamborghini Sesto Elemento & Urus Concept

Uitgelicht: Lamborghini Sesto Elemento & Urus Concept

Jay Leno staat om veel dingen bekend (10 miljoen minder per jaar verdienen maakt hem niet uit), maar bij ons is hij vooral bekend om zijn afleveringen van ”Jay Leno’s Garage”. In deze afleveringen gaat hij met de meest dure en exclusieve auto’s op stap en bekijkt samen met de kijker en vaak ook de CEO of eigenaar van het merk, elk detail van de auto.

Als autofanaat was Leno natuurlijk ook aanwezig tijdens de Montery Car Week, zoals bijvoorbeeld op Pebble Beach. Daar sprak hij met Lamborghini CEO Stephan Winkelmann, die het in het begin vooral heeft het nieuwe logo ter ere van het 50-jarige bestaan van Lamborghini en de aankomende evenementen die daar bijhoren.

Leno was echter meer geïnteresseerd in de auto’s die Winkelmann mee had genomen; de Seste Elemento en de Urus Concept.


Ze trappen af met de Urus Concept, Winkelmann vertelt over het ontstaan van de auto en dat deze voor een groot deel uit carbon fiber bestaat en dit betekent dat deze Lamborghini een stuk lichter is dan zijn concurrenten. Er zitten veel nieuwe vindingen op deze concept auto, die overigens op 24 inch velgen staat en een V8 motor met meer dan 580pk aan boord heeft, zo heeft hij geen spiegels aan elke kant maar zijn het kleine camera’tjes geworden. Na een rondje om en in de auto halen ze Filippo Perini erbij, hij is de hoofd ontwerper van deze Lamborghini en samen praten ze verder over de Urus Concept. De Urus is nog maar een concept dus of hij er echt zo uit zal komen te zien wanneer deze in productie gaat..?

Vervolgens wordt de Sesto Elemento gestart (op 07:38, voor degene die niet kunnen wachten) en praat Leno verder met Maurizio Reggiani, de baas op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Hij verteld dat ook deze auto uit carbon fiber bestaat en dat dit een voorbeeld is van de supercar van de toekomst.

Genoeg gelezen en wil je het nou wel eens zien? Kijk dan snel verder naar onderstaande video.

Tekst: Jorrik Aben

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.