Koop nu de Lamborghini Huracán Performante en breek alle records!

Nondeju! Nu is ‘ie er dan echt! Deze maandag kan écht niet meer stuk!
Vergeet een subtiel intro, want deze Lamborghini is even conventioneel als mijn tekstopbouw. Hij is er gewoonweg te snel voor. “Hoe snel?”, hoor ik je vragen. Nou, snel genoeg om een Porsche 918 de oren te wassen op de Nürburgring! Maar wat betekent dat nu precies? Volgens de Italianen heeft dat alles te maken met deze twee dingen.
In eerste instantie heeft de Performante haar prestaties te danken aan die enorm krachtige motor die met man en macht aan de Huracán is vastgebout. Uiterst noodzakelijk, want in dit geval betekent “enorm krachtig” een 5,2-liter V10 die er op vol vermogen 640 pk en 600 Nm koppel uitramt. Omdat je al in 2,9 seconden aan de 100 km/u zit, heb je echt geen tijd om grapjes uit te halen, want dan is het einde verhaal. Zeker niet als je bedenkt dat je 6 seconden later al aan de 200 km/u zit! Ben je weer bij zinnen, en besef je wat voor idiote prestaties dit zijn, dan kun je nog altijd vol op de rem trappen. Dit gaat namelijk evengoed zonder moeite! Mocht je gezellig 100 km/u rijden, en vervolgens met volledige overtuiging het linker pedaal intrappen, dan heb je slechts 31 meter nodig om weer een roerloos object te zijn.
Maar! Statistieken zijn natuurlijk niet alles! Lamborghini beseft heel goed dat je meer nodig hebt dan alleen brute kracht om een circuit-vretende sportwagen te fabriceren. Om ervoor te zorgen dat de Huracán Performante net zo aan de weg kleeft als een uitgespuugd stukje Sportlife, ontwikkelden ze hun eigen actieve aerodynamica, dat ze heel tactisch ‘Aerodinamica Lamborghini Attiva’ titelden. Dit ‘ALA-systeem’ is onder meer terug te vinden in de achterspoiler en de voorbumper. Echter houdt het niet zomaar op bij die actieve aero, want om de auto echt efficiënt over het asfalt te laten stormen, stelden ze de Performante zo af dat hij in zijn totaliteit maar liefst 50 procent stijver is dan een doorsnee Huracán. Pak aan!
Dat ook deze Lamborghini is weggelegd voor mensen met een goedgevuld matras blijkt wederom uit de prijs. In Europa zijn we er minimaal €195.040 voor kwijt, en eh.. dat is natuurlijk zonder de belastingen mee te rekenen. Ik ga alvast even in mijn kussen janken!