Lamborghini Aventador Ultimae onthuld als monster met 769 pk

Lamborghini Aventador Ultimae onthuld als monster met 769 pk

Verkrijgbaar in coupé- en roadster varianten, het is de krachtigste niet-hybride die Lamborghini ooit heeft gebouwd…

Dit is h’m dan, de allerlaatste Aventador. Met de toepasselijke naam “Ultimae” (Latijn voor “laatste”), is de laatste versie van de V12 supercar uit Sant’Agata Bolognese gearriveerd, meer dan een decennium nadat de originele LP700-4 in februari 2011 op de Autosalon van Genève werd onthuld. De razende stier met middenmotor heeft in de loop der jaren veel spiermassa opgebouwd, en deze laatste “uitzwaai” creatie is de krachtigste van de stal als we de geëlektrificeerde Sian buiten beschouwing laten.

Hij draagt de codenaam “LP 780-4”, wat betekent dat de atmosferische 6,5 liter V12 is gekozen om 769 pk te leveren bij 8.500 tpm. Hij is iets krachtiger dan de SVJ, terwijl hij hetzelfde koppel van 720 Nm heeft dat kan worden bereikt vanaf 6.750 tpm. Als je van cijfers houdt, weegt de Ultimae slechts 1.550 kilogram, waardoor hij 25 kg lichter is dan de Aventador S, terwijl hij dezelfde vermogen/gewichtsverhouding biedt als de SVJ.

Het belangrijkste idee achter Ultimae is om de elegante styling en luxe accenten van de S te combineren met de buitengewone prestaties van de SVJ. De Aventador wordt geleverd in zowel coupé- als roadster varianten met vierwielaandrijving en achterwielbesturing. De achtervleugel van de Superveloce Jota wordt ons gespaard voor een subtielere (zo subtiel als een Lamborghini kan zijn…) achterkant met een actieve vleugel met drie standen (gesloten, maximale prestaties, maximale handling).

Als het op prestaties aankomt, toont de Aventador niet bepaald zijn leeftijd. De Ultimae coupé haalt 100 km/u in 2,8 seconden en 200 km/u in 8,7 seconden vanuit stilstand, op weg naar een topsnelheid van 355 km/u. De roadster zal een tikkeltje langzamer zijn vanwege zijn zwaardere carrosserie die wordt bestuurd door het complexere dak, maar in het echte leven zul je de prestatievermindering waarschijnlijk niet opmerken.

Niet minder dan 18 standaardkleuren zijn beschikbaar, plus meer dan 300 tinten via het Ad Personam aanpassingsprogramma van het bedrijf. Lamborghini zal de Ultimae verkopen met 20- en 21-inch lichtmetalen velgen in verschillende afwerkingen, gebundeld met Pirelli P Zero Corsa-banden en remklauwen in meerdere kleuren. Binnenin zal het net zo luxueus zijn als de Aventador S, maar met een 001 van 350/250 referentie om de beperkte status van de speciale editie aan te geven, aangezien er slechts 350 coupés en 250 roadsters zullen worden gebouwd.

Lamborghini zal later deze week beide carrosserievarianten showen op het Goodwood Festival of Speed. De Ultimae is een uitstervend ras, aangezien het Italiaanse supercarnmerk plannen heeft aangekondigd om tegen 2024 alle auto’s te hybridiseren en in de tweede helft van het decennium een EV te lanceren.

Thomas Heule