YouTubers bouwen unieke Lada Samara: elk wiel heeft eigen stuur

YouTubers bouwen unieke Lada Samara: elk wiel heeft eigen stuur

Met welke drie vrienden zou je deze oude Lada besturen?

Vierwielbesturing is niets nieuws in de automotive. Steeds meer merken bieden het aan voor hun ‘wat flinkere’ modellen, om het wendbaarheid en meer stabiliteit te bieden. Maar het brengt ook meer complexiteit. Daarom werkte dit gezelschap van Garage 54 aan een betaalbaar alternatief. Het resultaat is een 1990 Lada Samara met vier sturen.

Van twee naar vier

De projectauto had hiervoor, verassend genoeg, al twee sturen. De voor- en achteras van de Lada konden zo apart van elkaar bestuurd worden. Nu hebben ook de twee passagiers op de achterbank een eigen stuur gekregen. Elk stuur is verbonden met een wiel, en dat levert geweldige beelden op:

Bron: © Garage 54

Over het circuit met de Lada

De eerste meters op het circuit lopen (nou ja, rijden) al niet lekker. De stuurstangen zijn namelijk omgedraaid, waardoor het voelt alsof je met een aanhangwagen rijdt…die zelf ook stuurt. Gelukkig begrijpen de vier uiteindelijk wel hoe de Samara werkt. En na wat rondjes zetten ze een uitdagend parcours uit.

De Lada rijdt uiteindelijk op twee manieren de slalom: een keer met de voorwielen, en daarna nogmaals met alleen de achterste. De vierwielbesturing helpt de mannen hierbij om scherper in te sturen, iets té scherp misschien.

Bron: © Garage 54

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.