Nieuws, waterstof

Krijgt waterstof dan eindelijk een toekomst?

De vaste Kamercommissie van infrastructuur en waterstaat heeft op 29 maart 2022 het rapport ‘Op weg met waterstof Verhalen, feiten en cijfers’ aangeboden gekregen van KNAC (Koninklijke Nederlandse Automobiel Club). Dit rapport geeft de mogelijkheid voor verschillende partijen en ervaringsdeskundigen hun gedachtegang erop los te laten.  Het bevat verschillende inzichten over zowel de huidige status, als de kansen én toekomst van waterstofauto’s in Nederland. Deze week ging de Kamercommissie nog in gesprek met staatssecretaris Heijnen van I&W over dit duurzame vervoer. 

Iedereen denkt mee

Door het uitvoeren en verzamelen van interviews met verschillende pioniers, is dit rapport eerder een prettig leesbaar boekwerk geworden met alle nuttige informatie hierin. Importeurs, de Gasunie, exploitanten van een waterstoftankstation, de wegenwacht en zelfs het raceteam van de TU Delft hebben hun ervaringen hier kunnen delen. Met informatie over zowel het rijcomfort als de verlaagde uitstoot staan de plus- en minpunten hier tegenover elkaar. 

De voorkant van het document wat is overgedragen aan de Kamercommissie.

Meer waterstof, meer stroom!

Mochten er meer waterstof- tankstation en auto’s komen, resulteert dat in minder belasting op het huidige energienet. Dankzij de flinke toename van elektrische auto’s in Nederland, is de verwachting dat ons energiesysteem langzamerhand overbelast raakt. Daarnaast zouden waterstofauto’s verder moeten kunnen rijden en hoeven ze niet op te laden (ze zijn in ieder geval sneller vol dan elektrische auto’s). Het verwachte aandeel zal rond de 10% tot 15% van de totale automarkt behalen. Niet veel, maar dit kan toch het verschil maken.

“De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto”, aldus Peter Staal, directeur van KNAC. 

De volgende stap

De auto’s zijn er ondertussen al (en misschien wel nog meer opkomst?), het enige wat nu nog volgens het rapport ontbreekt is een fatsoenlijke waterstoftankstation structuur. De auto’s zijn technisch heel goed, denk bijvoorbeeld aan de Toyota Mirai. Al jaren spreken we van een tankzekerheid in Nederland, maar met waterstofauto’s is dit nog niet het geval. Volgens Peter Staal, is tankzekerheid nodig om de eerste stap (van pioniers naar early adaptors) te kunnen nemen. 

Benieuwd hoe dit verhaal zich ontwikkelt en hoe de kamer hiermee omgaat? Houdt dan de kamerontwikkelingen in de gaten en misschien lees je er hier meer over! Heb je nog interesse in het desbetreffende document, deze vind je hier.

Okke combineert zijn enthousiasme met zijn passie voor de Automotive. Zijn voorkeur voor auto's varieert enorm, van klassiekers tot moderne auto's, niks is te gek.