Kon elke 5-serie maar zo sexy zijn als de nieuwe Alpina B5!

Kon elke 5-serie maar zo sexy zijn als de nieuwe Alpina B5!

Alpina B5

“You can run, but you can’t hide!” -Alpina tegen ieder BMW-model ooit.

Om de roots van Alpina te vinden, moeten we zo’n 52 jaar terug in de tijd, helemaal naar 1965. Echt op gang kwam het niet veel later, toen ze een samenwerking begonnen een zekere Beierse koetsenbouwer. Het is ook niet voor niets dat Alpina na al die tijd vrijwel heer en meester is wat betreft het opleuken van BMW’s. Kracht, precisie, kwaliteit, maar vooral het ondoorgrondbare individualisme tekenen de formatie uit Buchloe. Het is dan ook met dank aan bedrijven als Alpina, dat de tuner-stands in Genève bloedserieus genomen moeten worden.

Omdat ze bij Alpina beseffen dat teren op verleden successen geen lucratieve strategie voor de toekomst is, blijven ze er — gelukkig — met enkele regelmaat indrukwekkende wagens uit knallen. Dat de nieuwe 5-serie onder handen werd genomen, kwam daarom ook niet als een verrassing. Opmerkelijk is wel dat ze een auto die van zichzelf al zo’n statement maakt, want dat doet ‘ie naar mijn mening, nog zoveel meer karakter kunnen geven, simpelweg door het vermogen, koppel, uiterlijk en interieur naar hun hand te zetten.

Als je het mij vraagt, zou elke 5-serie er zo uit moeten zien. De B5 is tot in detail voorzien van alles wat Alpina schreeuwt, en oh mijn hemel hoe werkt deze behandeling ook zo goed op de G30?! Het is inmiddels een bekend recept, maar ja, waarom afstappen van iets dat mensen tot op de dag van vandaag hysterisch maakt? Dat is immers waarom je oma’s spaghetti nog altijd zo f*cking fantastisch smaakt!

Op de uiterlijke aanpassingen na, is het onder de kap ook een waar feest. Alpina bracht hun ‘A-game’, want voor de nieuwste B5 voerden ze de 4,4-liter V8 ‘wel redelijk’ op. Na een hoop gefriemel, komt de B5 uit op maar liefst 608 pk en 800 Nm koppel! De motor zit geketend aan een achttraps ZF-versnellingsbak, die er samen met de vierwielaandrijving voor zorgt dat het geheel wegzoeft in slechts 3,5 seconden naar de 100 km/u tuft. Dit geldt overigens alleen voor de sedan, want de touring-variant vereist een extra tiende.

Beetje jammer dat het prijskaartje nog even uitblijft. Mocht je er al om staan te springen, dan hoop ik in ieder geval dat je een flink spaarpotje in je kozijn hebt staan!

Alpina B5

Alpina B5

Alpina B5

Alpina B5

Alpina B5

Alpina B5

Alpina B5

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.