Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl
Nieuws

Picture Gallery: Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Gisteren lekten er al een tweetal foto’s uit van wat Koenigsegg ‘the worlds first production Megacar‘ noemt en niet veel later zette Koenigsegg Automotive AB zelf een teaser video online. Echter viel de teaser video in het niets omdat er dus al twee foto’s waren uitgelekt.

Vandaar dat zij vandaag, via Jalopnik.com, een niets onthullende set fantastische foto’s van GFWilliams Photography hebben gepubliceerd van de 1.360 pk sterke Koenigsegg One:1!

Een aantal feitjes:

· De One:1 trekt 2G in de bochten op straatlegale cupbanden
· 610 kg neerwaartse druk bij 260 km/h dankzij actieve aerodynamica
· Een chassis met active ride height en variabele veer-ratio’s
· 3G en GPS-controlled Predictive Active Chassis en Aero Track Mode
· Een 40% lichter carbon chassis en koets
· Geventileerde carbon racekuipjes met memory foam

De Koenigsegg One:1 is de eerste wagen die een Megawatt aan vermogen produceert; ruim 1.360 pk en 1000 Nm koppel. Dit vermogen komt van Koenigsegg’s herzien versie van de 5.0 liter turbocharged V8. Christian van Koenigsegg zegt dat ze er nog meer vermogen uit konden halen maar hij wilde een goede balans tussen rijgedrag en reactie. Hij wilde een motor die bij 2500 toeren al zijn volledige vermogen ter beschikking had. Een hogere turbo boost zou dit hebben vertraagd naar 4500 toeren. De koppelkromme van de One:1 is nu geweldig, niet helemaal vlak maar het komt er zeer dichtbij in de buurt.

De interne delen van de turbo´s zijn bovendien geprint met een 3D-printer. Op deze manier konden zij een goede balans vinden tussen de vorm en het gewicht. Ook de uitlaat is een productie van de 3D-printer; het is het grootste stuk geprint titanium tot nu toe en het duurt drie dagen om het te maken.

De monocoque van de One:1 lijkt erg veel op dat van de Agera, echter maakt de One:1 gebruik van een heel nieuw soort carbon dat 40% lichter is dan dat van de Agera. Het is hetzelfde nieuwe soort carbon fiber dat wordt gebruikt in de nieuwe Formule 1 auto’s. Voor het eerst maakt Koenigsegg gebruik van actieve aerodynamica en dat is ook goed te zien op en rondom de auto. Aan de achterkant zien we ’s werelds eerste op het dak gemonteerd beweegbare spoiler ooit op een straatauto. De inspiratie komt van Le Mans racewagens en het doel is om de efficiëntie van de onderzijde van de spoiler toe te nemen.Tijdens het remmen ontplooit de spoiler om de downforce te vergroten aan de achterkant, dit verhoogt vervolgens ook het vermogen van de achterremmen.

De One:1 zal zijn debuut beleven op 3 maart 2014 op de Geneva Motor Show. Slechts zes exemplaren zullen er gebouwd worden (plus het prototype) en deze zijn allen al verkocht. Aan de auto zou een prijskaartje hangen van 12 miljoen Yuan; iets minder dan 1,5 miljoen Euro. Koenigsegg beweert dat de topsnelheid van dit beest op 450 km/h ligt en vergeet de 0 tot 100 km/h tijd; bij Koenigsegg hebben ze het over de 0 tot 400 km/h tijd en dat zou de One:1 kunnen doen in minder dan 20 seconden!

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Koenigsegg One:1 - www.hartvoorautos.nl

Via: Jalopnik.com Foto’s: GFWilliams Photographer

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.

Comments are closed.