Kijken we hier naar de Audi A1 Avant?

Kijken we hier naar de Audi A1 Avant?

Audi A1 Avant

Nichemarkt, nichemarkt, nichemarkt. De autobouwers van tegenwoordig grijpen iedere gelegenheid aan om een nieuwe categorie auto’s te maken. Maar aan kleine wagons/estates willen de meeste fabrikanten niet meer beginnen. 

Met een Skoda Fabia Combi is het een heel eind gedaan in het ‘gezin-met-1-kleintje’-autosegment. En voor de slimmeriken die nu een Mini Cooper Clubman of welke wagen dan ook naar voren schuiven, voor het prijskaartje van zo’n hip wagentje koop je al snel 3 van de eerder genoemde Fabia Combi’s. Een Dacia Logan MCV of een Renault Clio Estate kun je ook kopen, maar dan is de vraag, wil je dat?

Hier zien wij, en de designer X-Tomi Design, een kans voor Audi! Ondanks dat de Duitsers deze kans nooit zullen grijpen, zien wij wel markt voor een Audi A1 Avant. De ontwikkelingskosten zullen niet de pan uit rijzen, omdat het voorwerk allemaal al gedaan is en het zal een welkome vervanging zijn voor de Polo Variant die eind jaren 90′ het toneel verliet. Een A1 die iets meer dan 4 meter lang is een kofferbak meekrijgt formaatje Audi A3, wij zeggen: ‘Waarom niet?’.

Plant er een Polo GTI-motortje in en je auf wiederseht ook nog in minder dan 7 seconden naar de 100. De A1 Avant, het kan een o zo kek boodschapenwagentje voor de vrouw des huizes worden. Alleen de prijs kan nog een struikelblok worden. Aangezien een 2018 Polo vol in de opties al snel €26.000,- doet, kan een mini-Audi-wagon al snel €30.000,- kosten. Dan koop je ook een grotere wagen, maar he, het is nog steeds een flinke klap minder dan een volle Mini Cooper!

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.