Getest: Jaguar XKR-S Convertible
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Langzaam zullen wij afscheid moeten gaan nemen van de Jaguar XK, vandaar nemen wij jullie mee in het lekkerste wat Jaguar vandaag de dag te bieden heeft: de Jaguar XKR-S Convertible.
Sinds 2006 is de XK op de markt en met een totaal aantal verkopen van ruim 1200 is de Jaguar XK enorm populair geweest in Nederland. Maar het feest is nog niet voorbij want hij is er nog steeds en wij rijden hem, wel in de lekkerste uitvoering; nooit eerder bood Jaguar zoiets lekkers aan.
Sinds de komst van de Jaguar F-type is de aandacht rondom de XK wel iets afgenomen, niet dat dit hem minder interessant maakte want het blijft toch een auto die zich in een heel ander segment bevindt dan de F-type. Jaguar bouwt de XK nog steeds, want deze auto is te bouwen op de zelfde band als die van de Jaguar F-type. Zo zullen de Britten de liefhebbers vandaag de dag nog steeds kunnen voorzien van een XK, maar zal de productie mondjesmaat wel doodbloeden.
Ik introduceer jullie de snelste, best klinkende Jaguar ooit gebouwd; De XK is een gran turismo, een auto waar je heerlijk mee kunt cruisen. Maar toch heeft de XK ook een heel andere kant, naast alle luxe en comfort heeft de XKR-S ook een heel scherp randje… De auto wordt aangedreven door de bekende 5.0 liter V8 Supercharged die onder andere geleverd wordt in de Range Rover en de F-type. In de XKR-S heeft deze 550 pk en 680 nm aan koppel, dit alles resulteert in een sprinttijd van 0 tot 100 km/h binnen 4.4 seconden.
Als je mij vraagt wat het allerbeste is aan deze wagen dan is het antwoord snel gegeven: de motor. De gekietelde V8 krijgt door middel van een hypermoderne Twin Vortex rootscompressor heel wat lucht binnen. Superchargers krijgen vrijwel altijd de voorkeur aangezien er geen gat in de krachtlijn is zoals we dat bij turbo-gevoede motoren wel hebben, al zijn er tegenwoordig nog maar weinig wagens die hier effectief last van hebben. Kijk maar naar de BMW M5 met zijn Twin Turbo V8, die trouwens een vergelijkbare prestatiecurve biedt maar dan in een saloon. Waarom is de motor zo opmerkelijk goed? De 550 pk’s zorgen ervoor dat de XKR-S behoorlijk snel een stipje aan de horizon wordt maar het leukste en meest opwindende komt natuurlijk uit die àndere kracht. Ik heb het dan over de 680 Nm koppel. Inhalen gaat uiteraard adembenemend snel. Om een idee te geven: we rijden op een gezapig tempo van 120 km/h, onze voorligger besluit opzij te gaan en het baanvak is vrij. Een forse kickdown van het gaspedaal resulteert dan in het kortstondig gripverlies van de achterwielen. Als de computer zijn werk heeft gedaan, na verwaarloosbare tijd, schiet de wagen er als een speer vandoor. Het gevoel en vooral het geluid dat daarbij vrijkomt is zo verslavend dat je over een gezond verstand moet beschikken dat je op de limieten wijst. Na enkele seconden rij je 200 km/h en is het vrij duidelijk dat het ook bij deze snelheid nog lang niet gedaan is. De XKR-S is gelimiteerd op 300 km/h.
Op het eerste oog verwacht je bij de XKR-S een waar circuitmonster, die niet te temmen valt. Alle luchtinlaten, spoilers en de uitgeklopte wielkasten doen je hier aan denken. Dit was eigenlijk het eerste wat ik dacht, tot dat we er lekker mee mochten gaan sturen. Al snel was duidelijk dat de XKR-S het mooie van 2 werelden weet te bieden. Luxe en comfort aan de ene kant en rijdynamiek aan de andere kant. Wil je lekker op standje ‘boulevard’ rijden met alle gemakken van dien? Geen probleem. Maar is je vrouw aan het shoppen en zijn de kinderen van huis, vindt de Jag het ook geen probleem om even stevig te moeten presteren. Niks is te gek voor deze waanzinnig convertible.
Het is best lastig om deze auto te vergelijken met echte concurrentie maar als we dat dan toch moeten denk ik aan merken als Maserati en Aston Martin. Ik denk dat Jaguar heel blij mag zijn met de XK, vanaf 2006 heeft dit model erg goed gescoord en nu we mogen afsluiten met een auto als deze zal dit model ons altijd bij blijven. Of de XK een opvolger krijgt is nog steeds niet duidelijk, of dit een 2 zitter of een 2+2 moet worden is ook niet bekend. Wel heeft Jaguar bewezen dat ze een auto kunnen bouwen met veel passie, dus mocht er ooit een vervanger voor de XK komen zal ook dit model weer voor blije gezichten zorgen. De komende jaren zullen we het met de F-type moeten doen, maar mocht er meer informatie komen over de nieuwe XK zullen we jullie op de hoogte houden!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: BMW M3 F80 |