Gereden: Jaguar XFR-S Sportbrake

Gereden: Jaguar XFR-S Sportbrake

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!

BMW ziet momenteel geen brood meer in een M5 Touring. Een kans die Jaguar niet wil laten liggen en produceert daarom de Jaguar XFR-S Sportbrake welke zelfs de 300 km/h haalt. Daarmee maakt hij het ook Audi en Mercedes erg moeilijk! ‘Power stations’ zijn eigenlijk de ultieme alleskunners; Ze bieden veel ruimte, ze zijn relatief comfortabel en hebben de prestaties van een sportwagen. Wij kennen de XF al, de motor voelde ook bekend aan… Maar hoe is het resultaat van deze mix?

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl300 km/u met het gezin
Dit is de XFR-S Sportbrake met een koffer van maximaal 1.675 liter. Zijn vier uitlaten die ver uit de diffuser komen maken duidelijk dat hij erg potent is. De motorkap met koelsleuven verbergt de toegang tot een 5.0 V8 die voorzien is van een supercharger. Hij piekt bij 550 pk en pompt 680 Nm tussen 2.500 en 5.500 toeren per minuut, wat respectievelijk 40 pk en 55 Nm meer is dan de gewone Jaguar XF-R die wij eerder reden. Gekoppeld aan de achttraps automaat haalt hij 100 km/u in 4,8 seconden, en een begrensde top van 300 km/h. Dat geeft hem een hogere topsnelheid dan de bij 250 km/u begrensde Audi RS6 Avant of een Mercedes E63 AMG, maar de Audi is wel bijna een seconde sneller in de sprint, wat vooral te danken is aan zijn vierwielaandrijving.

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

XFR-S kuurtje
De XFR-S behandeling is enerzijds best discreet maar deze Ultra Blue metallic lak zorgt weer voor een waanzinnige vertoning. Vooraan heeft hij een nieuwe bumper met carbon-lip aan de luchthapper. Achteraan heeft hij een mooi ingewerkte dakspoiler en een dikke diffuser van carbon fiber. De wielkasten verbergen brede 20-inch wielen, met rubbers die Pirelli speciaal voor de Jaguar ontwikkelde.

Van binnen is de XFR-S niet heel anders dan bijvoorbeeld XF diesel, maar je krijgt wel goed steunende en makkelijk te regelen sportstoelen die voorzien zijn van een contrasterend blauw stiksel. We missen een mooi alcantara sportstuurtje, het ”normale” XF stuur is echt te klassiek voor deze spierbundel. De bekende drive selector bedient de automaat, terwijl daaronder de bediening zit voor onder meer de dynamische afstelling. Jaguar heeft de veren dubbel zo stijf getrokken als bij een gewone XF, zeker in combinatie met die platte banden voel je dat wel met het nemen van de verkeersdrempels hier in Nederland.

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Zwaargewicht
We kunnen er niet onderuit dat we met een zwaargewicht (dik 1900 Kilogram) onderweg zijn, maar dan wel eenn die in topconditie verkeert. Hij stelt zijn forse remschijven op de proef met zijn gewicht. Dat zware gevoel ervaar je niet echt met het sturen, deze Sportbrake biedt enorm veel feedback en voelt aan als een kleinere sportieveling. Jaguar biedt hem niet voor niets aan met alleen achterwielaandrijving, dat staat namelijk garant voor een flinke portie rijplezier. Maar wees wel bij de les, want deze 550 pk sterke achterwielaandrijver laat je wel zweten. Eigenlijk ook wel zo leuk, dit is weer puur autorijden! De quickshift automaat houdt in sportstand een versnelling langer vast, terwijl je via de flippers aan het stuur manueel kan schakelen. De schakeltijden lijken nauwelijks te verschillen met die van een dubbele koppeling bak die we reden in onder andere de Audi RS6 Avant C7 en bij het terugschakelen geeft hij ook nog eens automatisch tussengas, top!

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Mooi Alternatief
Je hoeft niet altijd de beste te zijn om goed te zijn. Dat is misschien ook wel de kracht van deze Jaguar, misschien wel van alle Jaguars! De XFR-S biedt een mooi alternatief voor als je het Duitse aanbod wel even zat bent, zeker op het gebied van ”sportiviteit” en ”echte rijders auto”. De XFR-S plakt aan de weg met zijn 30 cm brede banden, maar als het een beetje glad wordt is die ook niet vies van een ouderwets potje driften. Deze Sportbrake koop je als je van snelheid houdt en zo af en toe ook nog eens veel ruimte nodig hebt. Laat je niet afschrikken door de hoge instapprijs, Jaguar biedt een hoge standaarduitrusting en is daarmee zeker niet de duurste variant.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Arnoud Wilbrink

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

Jaguar XFR-S Sportbrake - www.hartvoorautos.nl

| Bekijk hier onze vorige rijtest: BMW i8 |

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.