Getest: Jaguar F-Type V6 S
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Er is lang over gesproken en er is nog langer naar gehunkerd, maar eindelijk rijden wij met ons hart voor auto’s de Jaguar F-Type; de opvolger van de legendarische E-Type. Is het een retro-roadster geworden of een hedendaagse sportwagen?
Positionering
Om deze nieuweling van het Britse merk écht goed te kunnen testen moeten wij wel kijken naar de positionering van dit nieuwe model. Precies daar heeft Jaguar het ons best wel lastig gemaakt; qua prijs en formaat lijkt het er op dat zij een klein beetje hun eigen segment hebben ontwikkeld. Deze F-Type is namelijk geen direct antwoord op de Porsche 911 of Porsche Boxster, wel is het een zeer onderscheidend alternatief als je niet wil kiezen voor de Duitse degelijkheid. De F-Type is een echte tweezits-roadster met stoffen kap en zonder noodzitjes of iets dergelijks. Hij beantwoordt duidelijk aan de vereisten van een echte Engelse roadster: de motor ligt voorin en drijft de achterwielen aan; net daarvoor (en laag bij de grond) zitten beide inzittenden en in de kofferruimte is plaats voor een bescheiden hoeveelheid bagage. Prijzen starten vanaf 92.900,- Euro (voor de F-Type V6 – 340 pk) en lopen door tot een vanaf prijs van 145.400,- Euro (dan krijg je de V8 S met 495 pk).
F-type V6 S
Wij reden dit keer de V6 S, een 3.0 V6 supercharged motor die 380 pk levert (40 pk meer dan het instapmodel) en biedt 460 nm. Hij is gekoppeld aan een uitstekende ZF-achttrapsautomaat met verschillende programma’s, die zacht maar ook zeer alert en vinnig kan schakelen.
Dus op papier, helemaal goed!
F-TYPE | F-TYPE S | F-TYPE V8 S | ||
---|---|---|---|---|
PRESTATIES | 3.0 V6 340PK | 3.0 V6 380PK | 5.0 V8 495PK | |
Acceleratie 0-100 km/u (seconden) | 5.3 | 4.8 | 4.3 | |
Topsnelheid (km/u) | 260 | 275 | 300 |
Sportief
Ik stap in met een hoog verwachtingspatroon, deze auto stond al een tijd op mijn bucketlist, wat overigens wel gevaarlijk is want wellicht zijn je verwachtingen hoger dan het resultaat. Na het indrukken van de start knop wordt mijn verwachting al snel bevestigd, wat klinkt deze Jag lekker zeg! Tijd om te gaan rijden, ik kan niet wachten. De F-Type is de best sturende Jaguar ooit, dat merk je direct. Consistentie, nauwkeurigheid of feeling: deze vrij directe besturing heeft het allemaal. De grote remmen zijn krachtig, goed doseerbaar en vrij van uithoudingsproblemen. In de bochten zorgt de korte wielbasis voor flink wat rijplezier, mede dankzij de perfecte gewichtsverdeling. Een mechanische zelfsper gaat tractieproblemen zeer efficiënt tegen. Maar pas op; zeker bij een nat wegdek. Deze roadster biedt je zo veel vertrouwen tijdens het rijden, de snelheid gaat met zoveel gemak dat je wellicht over je grens kan gaan rijden. De F-Type kent ook een duistere kant; ga je net iets over de streep dan wil de achterkant nog wel eens een stapje opzij zetten. Leuk voor de geoefende rijder maar de Jaguar rijder zal hier niet altijd op staan de wachten!
De acceleratietijd laat met 4.8 seconden nauwelijks te wensen over en over de top van 275km/u (die ik overigens niet heb uitgeprobeerd over onze drukke Nederlandse snelwegen!) kan je ook niet klagen. De auto voelt zo snel en behendig aan, wat te danken is aan de grootste fun-factor van deze auto: de rij-beleving. Hij mag dan misschien wel niet de snelste zijn maar dat gevoel van de wind die door je haren heen raast, die V6 die schreeuwt en krijst; heerlijk! Met de bypasskleppen in de uitlaat open (een optie die je eigenlijk gewoon moet nemen) blaast, huilt, knort en pruttelt de tweezitter als een bende aan cafeïne verslaafde koperblazers. En ze blazen ook meteen de concurrentie onderuit. Het karakter van deze V6 past zo goed bij de auto; agressief en speels als je wilt maar comfortabel en zeker niet onrustig bij normaal/doserend gebruik.
Aantrekkingskracht
De F-Type is een auto die het verschil maakt, zijn retro/klassieke look in combinatie met dat moderne is zo cool! Als je deze auto aankijkt dan is het eerste wat in je op komt: als hij net zo rijdt als dat hij er uitziet is dit pure perfectie! Maar perfectie, bestaat dat vandaag de dag nog? Nee, ook deze F-Type is niet perfect. De kofferruimte is erg klein, het multi-media systeem werkt nog steeds niet zoals ik zou willen maar het went wel! Perfectie is voor iedereen anders, of hem dat in de uitstraling of in het rijgedrag zit, dat maakt niet uit. De kracht van de F-Type zit hem in de combinatie sexy looks en speels rijgedrag. Wat ook leuk is dat je deze auto heel leuk kan personaliseren want er zijn tal van verschillende kleuren combi’s mogelijk. Ook qua wielen en interieur inleg biedt Jaguar veel keus. Zo is elke F-Type weer anders!
F-type Coupé
Jaguar startte in 2013 met de lancering van de F-Type roadster, wat al redelijk uniek is voor een merk (meestal volgt de cabriolet na de coupé). Een jaar later (lente 2014) zal de coupé versie van de F-Type bij de dealers staan. Blijkbaar was de carrosserie van de roadster in basis al stijf genoeg anders had Jaguar nooit de coupé later geïntroduceerd. “De ultieme sportcoupé”, zo noemt Jaguar-topman Phil Popham de tweede variant van de populaire F-Type. Dankzij de toevoeging van het dak en veelvuldig gebruik van aluminium is de F-Type Coupé de serie-Jaguar met de grootste torsiestijfheid ooit. Net als bij de roadster brengt Jaguar drie versies van de F-Type Coupé; twee V6-modellen en een V8. Bij de coupé heet de topversie echter “R” en stijgt het vermogen met 55 pk. De 5.0 V8-compressor is hier goed voor 550 pk, 680 Nm, een acceleratie naar 100 km/u in 4,2 seconden en een top van 300 km/u. Indrukwekkende cijfers.
Conclusie
Naar mijn mening is deze Britse nieuweling meer dan geslaagd en kan hij door als een ware sportscar, een echte Jaguar die rijplezier met premium kwaliteit zeer goed weet te combineren. Deze auto biedt een antwoord op de Duitse concurrentie, de F-Type is onderscheidend en sportief genoeg om de Duitsers aan te kunnen. De auto verdient een leuke bestuurder die fun met een hoofdletter F weet te waarderen, want dat biedt de F-Type. Die F, die staat voor FUN.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers