Is ‘de auto van de zaak’ nog wel relevant?
Het is meer gewoonte dan uitzondering, een auto van de zaak die inbegrepen is in je dienstverband. Maar we hoeven je niet uit te leggen dat door de pandemie de auto van de zaak een punt van discussie is geworden. De stalen ros is natuurlijk niet gratis en de nieuwe fiscale regels zetten deze gewoonte onder druk.
Thuiswerken
Het was een ding he, de invoering van het thuiswerken. Begin 2019 zaten werkgevers met de handen in het haar: zijn mijn medewerkers wel productief, draaien ze wel hun 8 uur per dag, het waren reëele zorgen. Dit bleek na een tijd geen probleem, maar de auto van de zaak stond wel alg-groen te worden doordat het forenzen van en naar de zaak uitbleef. De kilometertellernaald roestte langzaamaan vast en het aantal zakelijke kilometers nam drastisch af. Nu gaat de wereld weer open, maar nu is thuiswerken vaker regel dan uitzondering.
Maar dat is niet het enige
Het is geen geheim dat de Nederlandse staat moeite heeft met rekenen. Want waar bij de introductie van de elektrische- en hybride-oplossingen gestrooid werd met subsidies, 0% bijtelling, cashbacks etcetera, komen ze nu belastinggeld tekort en moet er op een andere manier geld binnenkomen. Dus de bijtelling schiet voor ICE-auto’s naar 22%. Voor elektrische auto’s betreft dit 16% tot €35.000,- en daarboven wordt het ook 22%. Dus dat voordeel is verdwenen als sneeuw voor de zon.
En dan komt er het volgende besef: voor die bijtelling koop je eigenlijk niets, behalve de mobiliteit op het moment. Want na de looptijd van je auto lever je je auto in en heb je letterlijk niets.
Het Hart voor Auto’s advies
Kortom, het verhaal heeft haken en ogen, voors en tegens. Er zijn meerdere mogelijkheden: thuis blijven werken, met het OV, wellicht een elektrische fiets, maar ook zelf een auto kopen en kilometers declareren is een optie. Wij denken dat de auto van de zaak plaats gaat maken voor andere mobiliteits-oplossingen, ook omdat de werkgever geld over gaat houden door het uitblijven van auto’s van de zaak, het niet meer hoeven huren/bezetten van werkplekken enzovoort.
Maar met ons autohart zouden we dit doen: koop zelf een fijne youngtimer en blijf je meters maken!