Nieuws

Iconische Mercedes 190E EVO II te koop in Nederland!

Auto’s met een historie in de racerij doen het vaak goed in de verkoop, deze Mercedes 190E EVO II is daarin geen uitzondering..

Het zijn al jaren bijzonder auto’s, zowel om in te kunnen rijden als te zien rijden. Naast dat dit een pareltje voor het oog is, is het ook nog eens een fantastische investering. Aan de auto hoeven we niet veel woorden vuil te maken . Die zal inmiddels wel bekend zijn onder de echte liefhebbers.

Mede door deze liefhebbers blijven de prijzen van de historische Mercedes stijgen, wat ook te zien is bij de betreffende 190E EVO 2 uit dit artikel. De motor van de Mercedes 190 Evo II heeft een kortere slag en een grotere boring dan die van de Evo I. Ook is deze uitgerust met twee katalysatoren en haalt hij een hoger maximumtoerental , van 7700 toeren per minuut. De DTM-racewagens deden er nog een schepje bovenop, met een vermogen van 373 pk op een lager wagengewicht.

Mocht je nou interesse hebben in een 190 Evo II. Je hebt geluk, er staat er een te koop bij Autoleitner. Eén ding, hij is allesbehalve goedkoop. De auto heeft nog geen 50.000 kilometer gelopen en kost… €325.000,- !

De “Evo II” omvatte het AMG PowerPack gemonteerd op dezelfde 2.5 liter inline-viercilinder motor als de Evolution, met een maximaal vermogen van 232 pk bij 7.200 tpm en 245 Nm koppel bij 5.000 tpm, evenals een volledig instelbare SLS-ophanging waardoor de rijhoogte kan worden aangepast via een interieurschakelaar.
Een voor de hand liggende wijziging van de Evolution II was de radicale carrosseriekit met een grote verstelbare achtervleugel, achterruitspoiler en Evolution II 17-inch lichtmetalen velgen. De kit had een aerodynamisch doel: het werd in een windtunnel getest om de luchtweerstand tot 0,29 te verminderen en tegelijkertijd de neerwaartse kracht te vergroten. Anekdotes uit de periode vertellen dat Wolfgang Reitzle, hoofd onderzoek en ontwikkeling van BMW, zegt: “De wetten van de aerodynamica moeten verschillen tussen München en Stuttgart; als die achtervleugel werkt, zullen we onze windtunnel opnieuw moeten ontwerpen.” De anekdote beweert dat BMW zijn windtunnel daarna inderdaad opnieuw heeft ontworpen.

Mocht je interesse hebben om de auto nader te bekijken, dan wijzen wij je door naar de foto’s hieronder of naar de website van Autoleitner. Als je hier klikt ben je er meteen!