Home, Nieuws

Honda & Red Bull verliezen vermogen met bio-benzine

‘Go Green’ is het motto in alle sectoren waar motoren en verbruik bij betrokken zijn, maar dat groener niet altijd beter is, blijkt in de Red Bull Formule 1-renstal. Er zijn in het 2022-seizoen nieuwe regels opgesteld omtrent uitstaat en verbruik en dat is op dit moment nog geen reden tot feest.

Hoeveel het verlies is, wordt niet benoemd, maar stel je even voor dat er 5% aan verlies optreed. Wetende dat de Honda van het 2021-seizoen net geen 1.015 pk draaide, gaat daarvan 50 pk verloren. En dat is gewoon een Smart City-Coupe aan verlies. De nieuwe brandstof, E10 genoemd, is een van de nieuwe invoeringen van het 2022 seizoen en met een verhouding van 90:10 tussen fossiele brandstof en duurzame ethanol moet de techniek hier dus nog op toegespitst worden.

Het verlies dat op dit moment ervaren wordt, heeft een duidelijke reden: ethanol maakt brandstof zwaarder en het heeft niet dezelfde potentie als fossiele brandstof, dus dezelfde hoeveelheid aan vermogen heeft minder potentie. Helaas kan de techniek niet verder aangepast worden, want ook daar zijn de 2022-regulaties duidelijk over.

Voor degene die zegt ‘Weg met bio-brandstof!’, het is pure noodzaak volgens de Formule 1-teams. Want waar het in de personenauto-wereld draait om downsizing, uitstoot en verduurzaming, kan de koningsklasse van de motorsport niet achterblijven. Het aanpassen op de bio-brandstof is noodzakelijk om de koningsklasse te behouden.

Het Honda Red-Bull team heeft nog een paar weken om hun techniek te finetunen: van 23 tot 25 februari zal het pre-season testen plaatsvinden in Barcelona!

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.