Hoe de Nederlandse politie (stiekem) je snelheid kan meten
Elke liefhebber van snelheid heeft er ongetwijfeld mee te maken gehad; het wit-paarse envelopje van de CJIB. Leuk voor de stoere verhalen op een feestje, maar eigenlijk baal je enorm van die onnodige afschrijving. Vooral in deze dure tijden is het handig om te weten waar je het beste even kunt inhouden.
Zo heb je vast wel eens een radarauto achter de boom zien staan, of wacht oom agent je op met een lasergun. Maar die mogen er niet zomaar staan. In eerste instantie moet de gemeente namelijk zorgen voor een goed ingericht stukje asfalt. En zelfs als dat klopt, wordt er niet zonder goede reden een flitser geplaatst. Plots een bord met 60 op een gebruikelijke ’80-weg’ plaatsen is zo’n situatie waar niet lukraak geflitst mag worden.
Naast die prachtige flitspalen heb je ook nog de trajectcontrole: Zo’n traject kan uit meerdere delen bestaan. Soms ligt er namelijk een afslag of tankstation in een traject. Hier worden dan ook camera’s geplaatst. Als je ergens in een van die delen te hard rijdt, krijg je voor dat gereden deel een bekeuring. Als je op een traject door meerdere delen te hard rijdt, krijg je alleen voor het deel waar je het snelste ging een bekeuring.
“Waar je vroeger nog wakker schrok van de flits, met wat geluk eerst bij de auto voor jou, gebeurt dit tegenwoordig met infraroodlicht en zie je die flits dus niet meer.”
Naast deze statische controles zijn er natuurlijk ook nog de mobiele ‘snelheidscheckers’. Zo kan er met de lasergun vanaf elke plek gekeken worden, vanaf een viaduct, zijkant van de weg of een stilstaande politieauto. Bij een overtreding wordt je dan direct aan de kant gezet. Achteraf op kenteken bekeuren mag alleen in hele bijzondere gevallen.
Ben je nou echt gek aan het doen met je auto, dan kun je ook gevolgd worden door de auto of motor. Op een gelijkblijvende afstand leest de agent vervolgens je snelheid af. Hopelijk heb je dan niet te maken met de speciale ‘videoauto’. Ongetwijfeld wel eens gezien op televisie. Hier gebeurt hetzelfde, maar dan staat alles ook op beeld. Ai! Je wagen staat dan voor minimaal 16 seconden in de schijnwerpers.
Wel realistisch aan de achtervolgingen op je Playstation-spelletje is de helikopter. Bij deze héél uitzonderlijke snelheidsmeting vliegt er zo’n ‘wentelwiek’ met je mee. Hier heb je hoogvliegers en laagvliegers. Deze manier van meten heb je echt nooit in de gaten tót het te laat is. Mocht het je ooit gebeurd zijn, dan horen we natuurlijk graag het verhaal.
Heb jij ook een automotive-gerelateerde vraag voor mij? Stuur deze dan in via info@hartvoorautos.nl