Het is over en uit voor de BMW M3!

Het is over en uit voor de BMW M3!

BMW M3 F80

Auto’s die nieuw op de markt komen, moeten aan steeds meer eisen voldoen: Motoren worden kleiner, C02-uitstoten moeten gereduceerd worden en tal van andere eisen moeten afgevinkt worden, voordat een nieuwe auto het asfalt mag betreden. 

Voor degene die al met tissues in een hoekje lagen te janken, man up! Gelukkig betreft het enkel de F80 M3 die vroegtijdig afzwaait. De meest moderne M3 heeft een nieuwe deeltjesfilter nodig om aan de vernieuwde Europese emissie-eisen te voldoen. De stap daarna is ‘homologatie‘ en dat lukt niet voor oktober dit jaar, terwijl de nieuwe 3-serie dan al gepresenteerd wordt. Daarom is de keus gemaakt een geupgrade F80 niet door te voeren.

Dus, vanaf oktober 2018 kun je niet meer bij de plaatselijke BMW-dealer aankloppen voor een F80 M3. Maar wees gerust, vanaf medio 2020 kun je de dealer weer binnenlopen met je dikke portemonnee om een rubberrokende M3 te bestellen. Wat moet je bestellen om die tijd te overbruggen als de M3 ‘life‘ is? Een M4, punt. Deze wordt nog tot en met 2019 geproduceerd en deze wordt dus wel aangepast aan de nieuwe emissie-eisen. De motor verschilt niet met die van de M3, dus nog steeds een 3 liter, 6 cilinder motor met dubbele turbo. Een abonnementje bij de plaatselijke bandenboer afsluiten is nog steeds geen overbodige luxe met 431 pk en 550 Nm koppel op de achterwielen. Ben je bang dat die nieuwe filter de prestaties van de M4 belemmert? Neuh, je klappert nog steeds binnen 4,3 seconden naar de 100.

Iedereen weer gerust gesteld? Mooi, dan sluiten we af met een BMW F80 M3 die doet waar die goed in is!

BMW M3 F80

BMW M3 F80

BMW M3 F80

 

 

 

 

 

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.