Hennessey Trackhawk HPE1000, wanneer superlatieven niet meer voldoen

Hennessey Trackhawk HPE1000, wanneer superlatieven niet meer voldoen

Hennessey Trackhawk HPE1000

Hmmm… waar zou die HPE1000 nu eens voor kunnen staan?

Het is geen geheim dat Hennessey al jaren knutselt aan toch al veel te krachtige auto’s, maar dit is zelfs voor hun standaard behoorlijk over-the-top. En ja, dan houd ik rekening met de Venom. Het wordt er niet beter op wanneer je beseft dat Jeep eerder claimde dat hun Trackhawk de allersnelste SUV op aarde is. Mocht je het zijn vergeten, dan trek ik nu even de belangrijkste specs erbij om je geheugen op te frissen: de ultieme f*ck you naar Moeder Natuur, in autovorm, produceert van fabriek af 717 pk en 875 Nm koppel. Je bedankjes kun je kwijt bij de 6,2-liter Hemi V8, die oorspronkelijk uit de Hellcat komt.

Geen reden om de boel nog verder op te blazen, zou je zeggen als je beschikt over een gezond verstand. Jammer genoeg Gelukkig hebben ze daar bij Hennessey geen last van. Het Hemi-blok krijgt namelijk een heuse overhaul, die ervoor zorgt dat de wagen er voortaan maar liefst 1.026 pk en nog eens 1.314 Nm koppel uit blaast. Ten opzichte van de “normale” Trackhawk snoept de getunede versie, die gebruik maakt van een supercharger die niet minder dan 4,5-liter lucht inademt, 0,7 seconden van de acceleratietijd af, waardoor de sprint naar de 100 km/u al in 2,8 seconden is gebeurd. De exacte topsnelheid is onduidelijk.

Hennessey komt als goedmakertje met een ander interessant gegeven: namelijk hoe snel hij een 1/4-mijl af kan leggen. En snel is hij zeker, want met een tijd van 10,5 seconden is hij even vlot als deze opgevoerde AMG GT S.

Mocht je staan te springen om er een aan te schaffen, dan moet je eerst een telefoontje plegen naar de Verenigde Staten om achter de prijs te komen.

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.