Hart voor Auto’s Showtime: een mooie dag, maar ook veel filevorming

Hart voor Auto’s Showtime: een mooie dag, maar ook veel filevorming

Wat voor iedereen een mooie dag had moeten worden met een mooi showprogramma met Driftshows, veel Dragraces, bijzondere special guests en auto’s en veel showcars liep voor een deel van het publiek uit op een dag waar het geduld op de proef werd gesteld. De filevorming was gesprek van de dag gisteren.

Display Hart voor Auto’s Showtime

Natuurlijk wisten we hoeveel bezoekers we konden verwachten en hoeveel showcars. In tegenstelling tot wat we veel lezen “wel tickets verkopen en geen maatregelen nemen” is geheel niet correct. We hebben veel voorbereiding intern en ook met het circuit zelf, dat op jaarbasis meer evenementen kan hosten met tienduizenden bezoekers. De editie vorig jaar kende ook veel filevorming en met die ervaring is bijvoorbeeld JapFest -waar het vorig jaar nog drukker was dan op HvA #1 – veel strakker verlopen met zelfs een grotere toeloop dan HvA vorig jaar. Met die ervaring en met meer tekstkarren, meer verkeersregelaars op de openbare weg, ticketverkoop in tijdsloten en een flinke voorbereiding vooraf waren er afgelopen zondag helaas een aantal voorvallen waardoor een deel van het fileprobleem te verklaren is.

Zo was er rond 9 uur een ongeval waardoor er een groot deel van de showcars pas later op het circuit arriveerden. Hierdoor hadden we om 11 uur (het moment dat showcars voor de normale showpaddocks weer door de tunnel gingen) een veel kleiner percentage aanwezig dan vorig jaar. Dus dat betekent meer auto’s over een dubbele baan door de tunnel in plaats van over de “buffer” op het circuit door de hoofdtribune heen. Vervolgens is er een brand op de paddock waardoor de doorvoer ook een half uur stagneert op juist het drukste moment van de dag. Hiermee is niet alle file problematiek verklaard, maar we gaan uiteraard samen met het circuit evalueren waardoor het niet voldoende doorstroomde om natuurlijk bij de volgende evenementen het wel beter voor elkaar te hebben. Reken in ieder geval niet op een filevrij evenement bij de events die erg in de belangstelling staan. Dat is een utopie als er duizenden autoliefhebbers samen komen op een locatie. Gelukkig neemt iedereen dat op de koop toe. Alleen de duur die een deel van het publiek heeft doorgemaakt was deze editie wel erg lang. Juist het TT Circuit is de locatie waar je logistiek met betrekking tot het verkeer heel veel kanten op kunt. Een deel van onze events staan enorm in de belangstelling en bij een groei in bezoekersaantallen kun je te maken hebben met groeistuipen, maar ten opzichte van Japfest vorig jaar (soms op bepaalde momenten moest je rekenen met 1,5 tot 2u “aanschuiven) was het aantal auto’s ook niet dermate veel groter dat dit tot nog langer aanschuiven heeft moeten leiden zoals we afgelopen zondag hebben meegemaakt.

De toevoeging van de showpaddock achter de tribune heeft natuurlijk ook geleid tot extra verkeerstoevoer maar heeft geen opstopping veroorzaakt voor de overige paddockstromen, wel hebben we manieren al gezien om dit een volgende keer te verbeteren.

We betreuren het voor iedereen die erg lang heeft moeten wachten en hen bieden onze excuses aan en danken we voor het geduld om uiteindelijk toch op het evenement te geraken. Daar zullen we nog werken aan een betere informatievoorziening bij bijvoorbeeld de wachtrij voor de hoofdtribune, wat weer een verbeterpunt is ten opzichte van de editie vorig jaar waar mensen in de tunnel vast kwamen te staan. Voor komende evenementen met een dergelijke opkomst kunnen we verder denken aan nog meer tijdsloten in de ticketsales en het maximeren van de bezoekersaantallen om de eventbeleving op een niveau te houden.

Heeft u opmerkingen, klachten of vragen of suggesties, mail deze dan naar info@402automotive.com en pakken het zo spoedig mogelijk op.

TRACKTIME/PARADE
Ook tijdens de tracktime en parades op het einde van de dag gebeurden meer voorvallen dan gebruikelijk. Hierdoor heeft 1 sessie niet kunnen plaatsvinden en is 1 sessie ingekort. Die mensen kunnen een mail sturen (info@402automotive.com) met hun ordernummer; Ze krijgen gehele of gedeeltelijk restitutie afhankelijk van het deelnamebedrag.

BEKRASSINGEN
Vorig jaar waren er “indianenverhalen” over milieuactivisten en honderden bekrassingen. We sluiten niet uit dat er vorig auto’s moedwillig zijn beschadigd, maar uiteindelijk betrof dit enkele serieuze gevallen, die ook zijn “geholpen” door schadebedrijven die dat namens ons hebben opgelost. De vele tientallen andere klachten zijn door experts afgewezen omdat het oude schades betrof. Ook deze editie hebben we enkele klachten ontvangen. Die hebben we gelukkig meteen naar het land van de fabels kunnen sturen, want we hebben ook deze editie tien extra beveiligers ingezet en drone opnames gemaakt. Hieruit bleek dat in de tijd dat deze schades ontstaan zouden zijn er geen personen rondom de auto zijn geweest. Dus ook deze editie helaas gelukzoekers die oude schades op ons willen verhalen. Een enkele serieuze klacht is nog wel in behandeling. Ook al staat je auto op eigen risico op het terrein, vinden we het wel belangrijk om dit te voorkomen.

MILIEU ACTIVISTEN
Ook ging diverse stories rond op Tiktok en Instagram dat er bij de entree milieu activisten zouden staan om de boel te blokkeren. Ook dit is een fabeltje en toont aan dat er mensen zijn die graag paniek veroorzaken en willen voorkomen dat onze events in de belangstelling groeien.

Laurits van den Broek

Laurits heeft een passie voor auto's en met name de snelle auto's van Lamborghini. Alleen jammer dat hij dagelijks met een Tesla Model 3 Performance (dat dan wel) naar werk gaat.