Pieter Schoonderbeek
Nieuws

GP-Elite special: Het behalen van mijn racelicentie

Met de meest bizarre auto’s rijd ik op de meest onmogelijke plekken, zo hard mogelijk en het liefste op de grens van de auto. Maar waar ligt die grens? Waar ligt eigenlijk mijn grens? Dat ging ik uitzoeken, ik ging een coureursopleiding volgen!

Ongeveer 2 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met ”het circuit”’, tijdens een training van Michelin Benelux mochten wij met verschillende auto’s het ciruit van Zolder op. Zonder enige ervaring stapte ik in die auto, destijds een Porsche 911 met een instructeur naast me. Op het moment dat je die pitsstraat uitrijdt begint je hart sneller te kloppen, eindelijk mag je ongestoord hard rijden op een echt circuit! Vanaf dat moment was ik verslaafd, die adrenaline, die snelheid en de G-krachten als je een bocht in stuurt… Onbeschrijflijk.

Een jaar later mochten we weer het zelfde doen, wederom op circuit Zolder racen met instructie van een coureur. Het ging eigenlijk steeds beter maar eerlijk gezegd had ik ook veel geoefend in een hele knappe racesimulator. Ik voelde dat ik hier meer van wilde, maar hoe? Hoe ga ik nou zonder een raceauto meer ervaring opdoen op een circuit? Die vragen gingen door mijn hoofd, ik ging een beetje googelen en al snel kwam ik uit bij meerdere racecursussen. Het gekke was, op een of andere manier trok dit mij helemaal niet. Tot aan het moment dat ik in aanraking kwam met de jongens van GP-Elite, had ik mijn droom alweer naast mij neergelegd. Maar GP-Elite bood het ideale programma, beloofde mij veel persoonlijke aandacht en belangrijk: veel rijtijd!

Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de nodige spullen zoals een helm, raceschoenen, handschoenen en we planden een datum. Gezien de ervaring die ik heb met snelheid en snelle auto’s zou ik in twee dagen mijn racelicentie kunnen behalen. Twee dagen training en dan afrijden voor de KNAF, ik vond het best spannend! Maar de jongens wisten wat ze zeiden, dus daar geloofde ik in.

Pieter Schoonderbeek

DAG 1 – Circuittraining 
‘S ochtends kwam ik aanrijden op circuitpark Zandvoort, ik meldde mij bij het team en de sfeer zat er al lekker in. Iedereen heeft er zin in natuurlijk, we komen namelijk allemaal voor hetzelfde; racen en lol maken. Na een interessante theorietraining mochten we dan eindelijk de baan op, de auto’s stonden in groepen van drie opgesteld. Ik reed met een BMW E36 325i, volledig klaargemaakt voor het circuit. Elk groepje van drie auto’s werd getraind door 1 instructeur die jou in twee dagen tot een echte coureur zal maken. De instructeur van onze groep stapte eerst bij iemand anders in. Ik zat dus helemaal alleen in die raceauto maar de instructeur zei mij: volg ons maar, dan komt het wel goed. Ik vond het best spannend, maar vooral heel erg leuk. Ik nam plaats in de kuipstoel, maakte mijn zespuntsgordel vast, zette mijn helm op en trok mijn handschoenen aan… en daar gingen we dan, gas d’r op! Na zo’n 30 minuten rijden gingen we de pits weer in en kwam de instructeur naast mij zitten, al snel bleek dat ik zijn aanwijzingen goed opvolgde en voelde ik mij veel meer vertrouwd met de auto en met de baan. De ideale lijn, nooit eerder wist ik dat dit zó belangrijk was! De rest van de dag heb ik lekker veel kilometers gemaakt, vlieguren noemen ze het ook wel bij GP-Elite. Uren achter elkaar reed ik rondjes over Zandvoort, geweldig vond ik het. Het was de benzinemeter die mij uiteindelijk naar de pits toe stuurden, want honger of dorst daar dacht ik helemaal niet bij na. Om 17:00 uur was het racen klaar, ik was ook vermoeid door al die inspanning maar ik wist het zeker; het racevirus heeft ook mij geraakt!

Het racen was dan misschien wel klaar, maar voor ons zat de dag er nog niet op. We kregen in een VIP-BOX nog een heerlijke maaltijd want in de avond kregen wij nog een speciale theorietraining. Het behalen van je racelicentie gaat niet alleen maar om je kunsten op de baan maar ook om het beheersen van de kennis en de regels! Met zoveel enthousiasme en kennis was ook de theorie-avond een pretje, sterker nog: zonder die theorietraining had ik mijn examen nooit gehaald.

GP-Elite

Dag 2 circuittraining + examen
Een week later mochten we weer, ik kon niet wachten! De auto’s stonden weer opgesteld en de groepen waren weer ingedeeld. Deze dag was iets anders ingedeeld omdat we wat minder vrij gingen rijden en wat meer proeven gingen doen. Na een uur rijden werden bijvoorbeeld de kegels van de baan afgehaald en moest je zelf de ideale lijn aanhouden, eerst dacht ik dat dit best moeilijk was maar de ideale lijn heb je jezelf toch aangeleerd dus dat viel reuze mee! Ook werden er sprintraces georganiseerd, met drie auto’s tegelijk vanaf de start/finish richting de Tarzan-bocht tot aan het Scheivlak racen en dan kijken wie er het eerste aankomt. De groepen werden steeds groter en voordat je het wist ging je met negen auto’s tegelijk die Tarzan-bocht in, vechtend voor jouw plekje… Dat gevoel als dat stoplicht uit gaat, je vol gas richting die Tarzan-bocht rijdt met negen andere auto’s om je heen die precies hetzelfde willen als jij… Dat gevoel is niet te beschrijven, zo gaaf!

In de middag begon het te regenen, iets waar velen al bang voor waren maar wat ik eigenlijk wel leuk vond. De spanning dat de auto elk moment uit kan breken, heerlijk. Tijdens de regen heb ik heel veel geleerd. Driftend over het mooiste circuit van Nederland en dat op de dag van je examen!

Om 16:00 uur werden we opgesteld voor het examen, we moesten zes ronden rijden. Het was gestopt met regenen maar de baan was nog wel nat. De KNAF examinatoren stonden in elke bocht om te zien hoe je het deed. Ze keken naar het rijden van de ideale lijn, de wagenbeheersing en uiteraard de snelheid.

Na het rijden van deze ronden werden we naar binnen gehaald en konden we gelijk door naar het theorie-examen. Na het afleggen van beide examens werden we ontvangen in de VIP-BOX voor een hapje en een drankje, niet veel later was ook hier de uitreiking. Mijn naam werd omgeroepen en ik kreeg te horen dat ik geslaagd was voor een EU-licentie!

GP-Elite

Waarom GP Elite?
GP-Elite heeft mij geholpen aan een nieuw virus, het racevirus. Zonder twijfel kan ik zeggen dat dit het meest spectaculaire is wat ik ooit heb gedaan met auto’s, dat is mede te danken aan het enthousiaste team van GP-Elite. Het mooie van dit team was de persoonlijke aandacht, de gezelligheid en de kwaliteit van de instructeurs. Na het behalen van je licentie zal GP-Elite je niet laten vallen, je wordt direct ingesloten in hun community en ze organiseren wekelijks de meest leuke dagen en trainingen op elk niveau!

Kosten
Een racelicentie behalen is voor iedereen mogelijk! Door de intensieve begeleiding wordt u klaargestoomd om de competitie aan te gaan met uzelf, de auto en natuurlijk de overige deelnemers. Ook de theorie achter het circuitrijden word u door middel van lesmateriaal en oefensessies eigen gemaakt. Op de coureuropleiding zult u zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen en een erkende sportarts zal bij u de medische keuring afnemen. Na deze dag houdt niets of niemand u meer tegen om aan de slag te gaan met uw race carrière en uw geleerde rijtechnieken in de praktijk te brengen, zowel op de openbare weg als op het circuit.

Inschrijving Coureuropleiding

 

€ 1099,-

 

BMW E36 325i (190 PK)

 

€ 975,-

 

BMW E36 M3 (281 PK)

 

€ 1075,-

 

Toeschouwer

 

€ 39

 

Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op de vernieuwde website van GP-Elite!

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.