Gloeiendhete Mercedes-AMG G63 is exclusief voor Japan!
Je zal heel wat stukken land en een aantal zeeën moeten trotseren wil je er een bemachtigen.
Vanachter mijn schrijverstafeltje (lees: bed) ruik ik jullie verbazing al: “waarom hebben die maffe Duitsers er nu weer voor gezorgd dat deze glansrijke vertoning niet gewoon hier over de toonbank gaat?”. Een duidelijk antwoord hierop kan ik niet geven, wél weet ik een aantal sappige details te vertellen.
Te beginnen met het aantal 50th Anniversary Limited Edition‘s dat Mercedes-AMG naar het eiland verscheept. Ja, heb je 1 & 1 al bij elkaar? Mooi zo, want écht verrassend is het niet dat de Affalterbachers precies 50 exemplaren besloten te maken. De moddervette G-Klasses komen als een stel clones van de band rollen, aangezien ze in hetzelfde Designo Mauritius blauw worden gespoten. En om er zeker van te zijn dat het toch al niet geheel onopvallende tintje niet over het hoofd wordt gezien, zijn een groot aantal delen ondergedompeld in een bad van zwarte verf. Naast de zwarte accenten, waaronder het dak en beide bumpers, wachten de 20″ AMG-velgen hetzelfde lot.
Ondanks dat het omhulsel een waanzinnig indrukwekkende vertoning is, moeten we niet vergeten dat er onderhuids ook nog een hoop interessants te vinden is. Hoewel niet het meest vernieuwend, staat de oersterke twin-turbo AMG-V8 nog altijd garant voor een flinke portie vermogen en koppel. Zo produceert het blok een stevige 571 pk en is het goed voor 760 Nm koppel!
Het interieur is grotendeels vervaardigd uit stukken koolstofvezel, terwijl vier verschillende variaties in het leer de klant nog enige vorm van eigen inbreng schenken. Hoe dan ook moeten de vijftig toekomstige eigenaren er een fors bedrag voor aftikken, aangezien je pas een sleuteltje krijgt toegeworpen vanaf ¥22,200,000. Hoeveel zei je?! Oh, excuses, dat is omgerekend grofweg €180.000.
Denk overigens niet dat dit de eerste keer is dat een automerk speciaal wagens maakt voor “het land van de rijzende zon”. Ferrari was hun bijvoorbeeld afgelopen December al voor met hun onmogelijke creatie, die ze de J50 noemden.