Reviews

Getest: Subaru 2.5 WRX STI

Subaru staat vooral bekend om zijn Impreza. En binnen het gamma van de Impreza trekt vooral de versie met de talrijke letters, de WRX STI, de aandacht. Zijn recept is altijd eenvoudig gebleven: vier aangedreven wielen, vier horizontale cilinders, een koetswerk met drie volumes, een klassieke lijn en een enorme turbo. De laatste generatie van de Impreza brak één van die regels door over te schakelen van een sedan- naar een hatchbackkoetswerk. Dat is weliswaar praktischer, maar wat denken de fans ervan? Hun gezeur is niet onopgemerkt gebleven, want de Impreza wordt opnieuw een sedan. Terwijl hij een extra kofferbak krijgt, verliest hij wel de naam Impreza en heet hij nu simpelweg WRX STI. Tot zover de theorie, tijd om de auto eens uit te proberen.

Dat we hier rijden met een waar rallykanon is wel duidelijk, de in principe braaf ogende WRX wordt agressief en stoer ogend gemaakt door de vele luchtinlaten, velgen en de enorm brede heupen! Wanneer je de STI besteld met executive pakket,  vervalt de  kofferklepspoiler, dit heeft Subaru besloten vanwege de zakelijke rijders die iets meer luxe in de auto willen (executive-pakket) maar de extreme spoiler liever achterwege laten in verband met het oog op een representatieve auto! Kortom is dit een auto die ontzettend veel kracht en macht uitstraalt, komt dat ook echt tot zijn recht? Ik stap in.

Het eerste wat mij opvalt als ik het contact aan zet, is dat de wijzers van het klokkenspel even de grens aan tikken, een mooie rode gloed verlicht deze en ik verwacht er veel van. Ik doe mijn gordel om, zet mijn stoel iets naar voren, de rugleuning idem. En ben er helemaal klaar voor, mijn hart klopt echt iets harder als normaal, ik heb het gevoel alsof ik werkelijk een race moet gaan rijden. Ik zet de versnelling in z’n 1 en rijd rustig weg, de boxer motor moet even goed op temperatuur komen. Het geluid van die boxer motor is bij lage toeren al erg diep en zwaar, je hebt echt het gevoel dat je kracht onder de rechter voet hebt zitten.

Nu de motor warm is en ik eenmaal gewend ben aan de stugge vering ben ik er helemaal klaar voor, hup naar zijn 2, 9000 toeren, hup naar zijn 3 de turbo slaat weer in hij blijft gaan wat een kracht! Schakelen tot aan de rode grens, en dat allemaal zonder enige vorm van wheelspin! Je voelt aan wat de auto doet, ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld tijdens het hard rijden in een sportwagen, het vierwielaandrijvingsysteem, de balans, de wegligging van deze WRX STI is werkelijk perfect!

[fbphotos id=378242748871197]