Getest: Range Rover Evoque Coupe SD4

Getest: Range Rover Evoque Coupe SD4

Er was een tijd dat Range Rover alleen maar grote, machtige en onoverwinnelijke auto’s bouwde. Die tijd is voorbij, het gaat slecht met de economie, de brandstof prijzen stijgen en de verkoopcijfers van de ware SUV’s die dalen. Een merk als Range Rover zou met deze gang van zaken behoorlijk in de knel komen te zitten, maar niets is minder waar want met de komst van de Evoque zet Range Rover een stap in de wereld van de premium cross-over. Uiteraard vroegen wij ons af, of deze auto wel Range Rover waardig is….

Met een lengte van 4 meter 35 is de Evoque bijvoorbeeld korter dan een Opel Astra. De breedte is echter enorm, want met 1 meter 97 is de Evoque zelfs breder dan de gemiddelde Ferrari. De Evoque is direct leverbaar als vijfdeurs (1,64 meter hoog) en als driedeurs coupé (drie centimeter lager) en komt hiermee in de buurt van de BMW X1 en X3, de Audi Q3 en Q5 en de Volvo XC60, de nieuwe stads-suv’s die vrouwen blijkbaar bekoren wegens handelbaar, ruim en polyvalent.

Voor de aandrijving is er keuze tussen voorwielaandrijving of de uitstekende 4X4-techniek van Land Rover. Land Rover benadrukt dat de 4X4-capaciteiten van de Evoque geen voorrang kregen, maar dat vooral het makkelijk rijden in alle omstandigheden belangrijk is. Nochtans blijft de Evoque een heuse 4X4: wij reden de nieuwe Range ook offroad en waren verrast door de prima terreineigenschappen van de 4X4-versie.

Voor de aandrijving zorgen vier motoren: drie diesels en een benzinemotor. Voor de dieselrijder is er een 2.2 liter turbodiesel die in drie versies verkrijgbaar is. In de eD4- basisversie is deze motor goed voor 150 pk en beschikt hij over voorwielaandrijving, een manuele zesbak en een stop/start-systeem. De topsnelheid bedraagt 180 kilometer per uur. De TD4 beschikt over dezelfde 2.2 liter turbodiesel van eveneens 150 pk maar met vierwielaandrijving. De krachtigste versie is de SD4, goed voor 190 pk (ons testmodel). Deze 2.2 diesel beviel ons erg goed, ondanks het het ware diesel getik is dit echt een hele fijne motor. Voldoende vermogen en trekkracht om in elke omstandigheid juist te manoeuvreren.  Voor wie meer vermogen wil, is er de Si4, een 2.0 liter benzinemotor van 240 pk, 4X4 en zestraps automaat met schakelpeddels aan het stuur.

Wij reden met de  Evoque en waren meteen overtuigd van de sportieve en dynamische prestaties: vlotte automaat, krachtige motor en precies stuur. Dankzij de hoge zithouding heb je een goed uitzicht. Met de elektronisch gestuurde ophanging (optie) wordt een slecht wegdek gemakkelijk verteerd. De elektronisch gestuurde stuurbekrachtiging zorgt voor een goed gevoel en zorgt er voor dat de Evoque zich heel precies laat sturen.

Vooraan zit je vorstelijk, achteraan zitten de passagiers eveneens goed maar de beenruimte is beperkt. Ondanks de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin zeker niet slecht, dit viel mij enorm mee.

De afwerking van het interieur, met vooraan prima steunende stoelen die eventueel met leder zijn bekleed, staat op een hoog peil. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Pure, Prestige en Dynamic. Tevens zijn er twaalf koetswerkkleuren met drie verschillende tinten voor het dak.

Het leuke van de evoque is de mogelijkheid in kleuren samenstelling, zowel het in- als exterieur is helemaal naar eigen smaak te personaliseren en kun je de evoque  bestellen zoals jij dat wilt!