Reviews

Getest: Mercedes-AMG S63 Cabriolet [Firstgear Cars Special]

In de jaren 70 was er ook een Mercedes S-Klasse Cabriolet. Destijds was het nog een erg ruime vierzitter. Meer een sedan met een wegklapbaar dak. Deze nieuwe S Cabrio is dat echter niet want hij is gebaseerd op de Coupé. Wie een sportwagen verwacht heeft het mis, zelfs met de AMG-badge op de kofferklep. Dat is niet de ambitie van Mercedes. Wat die dan wel is? De beste cabrio ter wereld bouwen.

Deze S-Klasse Cabriolet is echt een schip, kijk eerst eens naar de afmetingen… 5,02 meter lang en 1,89 meter breed. Daarnaast ziet hij er door die lange motorkap en schuin in geplante voorruit een beetje uit als een luxe jacht. Als je je ogen half dicht knijpt tenminste.

Designstrategie
Het is een elegante verschijning geworden, die S-Klasse Cabriolet. Dat is hij trouwens aan z’n status verplicht. Hebben we het over de afwerking, dan kunnen we alleen maar toegeven dat die perfect te noemen is. En toch zijn er ook enkele bedenkingen: bovenaan de voorruitomlijsting zit een extra spoilertje welke de naam aircap draagt. Het zal eerder ook al op enkele andere modellen van het merk en zorgde ook daar voor een iets rustiger luchtstroom over de cabine. Niets slechts dus, maar het ziet er een beetje apart uit. De tweede opmerking gaat over de actuele designstrategie van het bedrijf. Er zullen mensen zijn die de cabrio van de C-Klasse verwarren met deze meer dan dubbel zo dure S. Leuk als je het eerste kocht…

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Cabriolet met ‘veel’ ruimte
Meer dan vijf meter moet toch voldoende zijn om vier inzittenden de benen te laten strekken, zou je denken? Dat is het niet. Uiteraard zijn er veel slechtere cabrio’s om achterin plaats te nemen. Misschien zijn er wel weinig betere. Het doet echter weinig af aan de observatie dat het er achteraan toch nog net iets krapper is dan verwacht. De schuldige: de eindeloze neus van het ding. Dat de S-Klasse Cabriolet niet efficiënt met ruimte omgaat, wordt nog pijnlijker duidelijk wanneer je de kofferbak opent. Daar krijg je met de kap open met moeite twee koffers in.

Cabrio, heel het jaar rond
Al die warmtekussens zijn er om ervoor te zorgen dat je met je S Cabriolet het jaar rond onder een onbelemmerde hemel kan rijden. Een elektrisch bediend windscherm, de eerder al aangehaalde voorruitspoiler en een hoofdsteun die warme lucht je nek in blaast, zorgen ervoor dat dat geen dode letter hoeft te blijven. Dakloos door een sneeuwlandschap? Waarom niet?! En weet dat wanneer je toch met het dak dicht rijdt, de isolatie niet onder doet voor die van een auto met stalen dak.

Mercedes-AMG S63 Cabriolet (13)

Rijgedrag
Zoals eerder vermeld rijden wij de AMG versie met V8 Biturbopower. Die stelt het met een boterzacht en tegelijk alert schakelende zeventrapsautomaat terwijl de S500 het al met negen verzetten kan doen. 585 pk en zo maar eventjes 900 Nm en het doet er voor de prestaties allemaal niet zo veel meer toe. Die hele selectie versnellingen zit er vooral voor de efficiëntie. Dat is natuurlijk relatief als je weet dat bovenstaande massa na amper 3,9 seconden over de 100km/h gaat. De top is begrensd op de gebruikelijke 250 km/h.

Zware jongen
Het is je vergeven als je bij bovenstaande cijfers de indruk krijgt dat het om een sportwagen gaat. Want dat is het niet. Zelfs niet bij deze S63 AMG en dat is een goede zaak. De luchtophanging blijft uitgesproken comfortabel en zelfs in z’n meest stugge instelling is de demping uitstekend. De koetswerkbewegingen blijven ook uitstekend onder controle, ook al mist deze Cabriolet de Active Body Control die je (als optie) wel op de Coupé kan krijgen.

De stuurinrichting is net zo gevoelloos als die van eender welk ander elektrisch bekrachtigd systeem, maar je merkt vanaf de eerste meter dat er in dit geval een hoop aandacht aan is besteed. Het geheel reageert voorbeeldig en natuurlijk op zelfs de meest subtiele stuurbewegingen. Als we dan toch minpuntjes moeten verzinnen over het rijgedrag, dan is het dat je bij het remmen de massa van de auto voelt.

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Conclusie
Helemaal officieel heet deze vierzitter de Mercedes-AMG S-Klasse Cabriolet S 63 4Matic. Meer dan een mond vol voor wat wel eens de beste cabriolet ter wereld zou kunnen zijn. Tenminste: als je voorin zit. Daar wordt je gepamperd en verwend met materialen en een afwerking waar héél misschien Rolls-Royce nog aan zou kunnen tippen, maar met snufjes waar ook de mannen van Bentley nog lang niet aan kunnen tippen. Kijk je achteraan of in de koffer… tja, dan is er wat minder ruimte dan je zou denken.

Met 2,2 ton aan de haak zou de S-Klasse Cabriolet nooit een sportwagen geweest zijn. 585 pk is wel voldoende voor prestaties in die categorie. Ook in deze uitvoering blijft de S-Klasse Cabriolet in de eerste plaats een comfortabele auto. Goed dus dat zelfs AMG niet in die val trapt. Hij hangt gewoon een tikkeltje brutaler aan het gas, net een beetje minder wollig in de ophanging en hij bromt een beetje dieper zonder zich ooit echt te verliezen in een pose die hij niet kan aanhouden.

Firstgear Cars in Almelo
Firstgear Cars heeft ons deze auto ter beschikking gesteld, zij hebben altijd de mooiste auto’s in de showroom in Almelo staan. Een loopje door de showroom zegt al genoeg: dit is een bedrijf dat de woorden exclusief en uniek mag dragen. Zij bieden enkele gangbare auto’s aan maar het merendeel van de voorraad bestaat uit auto’s die momenteel een enorme waardestijging ondergaan. Dit betekent dat shoppen bij Firstgear Cars interessanter kan zijn dan je geld bij de bank achterlaten. Want wat je hier kan kopen zal niet zo snel in waarde dalen en dat geeft wel aan hoe exclusief en uniek de auto’s bij Firstgear zijn

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Arnoud Wilbrink Photography

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Mercedes-AMG S63 Cabriolet

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto’s en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.