Getest: Land Rover Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged

Getest: Land Rover Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged

De Range Rover Sport is een elegante SUV (Sports Utility Vehicle). Met de V8-motor met compressor van de Jaguar XK-R onder de kap heeft het modeljaar 2010 de allures van een sportwagen. In een van onze vorige tests reden wij met de Range Rover Sport 3.0 SDV6, dit voelde goed aan, dit was een prettige auto om mee te rijden. Maar het idee dat er een 510 pk sterke 8-cilinder op de markt is, dat zat mij iets minder lekker, deze wil en moet ik rijden! Of deze mij net zo beviel als de diesel? Lees dan snel verder…

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Voor de aandrijving zorgt de nieuwe Jaguar 5.0 V8-motor met Twin Vortex-compressor. Dankzij een variabele distributie, een inlaat met veranderlijke lengte en directe injectie levert de motor 510 pk en een koppel van 625 Nm. Het normverbruik bedraagt 15 l/100 km. Dat is een daling van 5,7 procent tegenover zijn minder krachtige voorganger. In de realiteit mag je echter op goed 20 l/100 km rekenen. Niet echt politiek correct, maar de Range Sport Supercharged is dan ook niet voor iedereen bestemd.

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl
Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged

De eerste test is een acceleratie van 80 naar 160 km/uur, waanzinnig! De tweede test: de indrukwekkende trekkracht maakt dat de Range Sport Supercharged in bijna alle omstandigheden in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/uur sprint, voor een SUV van 2.6 ton aan gewicht is dit echt ontzettend snel. Maar dan is het tijd om te remmen. De schijven van 380 mm en de rembeugels met zes zuigers doen je vergeten dat de auto 2,6 ton weegt. De remmen bijten ongelooflijk sterk en binnen de kortste tijd staat de zware Range weer stil. Met dank aan remmenproducent Brembo.

Rij-eigenschappen

Dankzij de hoge zit, op een zetel waar je u tegen zegt voel je je werkelijk een koning. Dat machtige gevoel, het onoverwinnelijke gevoel had ik ook al in de dieselversie en is echt te verklaren aan de hand van de zit in de auto. Het leuke is, dat wanneer je met deze V8 benzine versie rijdt dat gevoel alleen nog maar versterkt wordt en dat is puur te verklaren aan de hand van het geluid, het koppel en dat gigantische vermogen!

De wagen gedraagt zich ontzettend goed op de weg, ten opzichte van zijn concurrenten is dit misschien niet de meest sportieve maar wel de meest natuurlijke. Tijdens het ware bochten werk helt deze Sport misschien wat te veel over, de neus duikt naar voren en de auto wordt wat instabiel. Maar zeg nou eens eerlijk, wie gaat proberen het snelste rondje Circuit Park Zandvoort rijden met een Range Rover Sport? Deze auto straalt uit wat hij uit moet stralen, dat kunnen merken als BMW, Mercedes-Benz en Porsche niet zeggen op het gebied van SUV’s, dus ik neem het minder sportieve van de Sport dan maar voor lief…

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - Hartvoorautos.nl

Discrete facelift

De 2010-jaargang van de Range Sport werd licht opgefrist. De neus is wat lager en krijgt een nieuw radiatorrooster met twee dwarsbalken en een grotere luchtinlaat. Lichten met ledtechnologie en in elkaar overlopende spiegels zorgen voor een moderne toets. De voorvleugels veranderden licht van vorm. In het interieur zien we een nieuw instrumentenbord en een betere afwerking. De stoelen zijn dieper en geven meer steun. Zachte witte led’s in het interieur zorgen voor een aparte sfeer. De Range Sport Supercharged kost 151.500, exclusief de opties….

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - Hartvoorautos.nl
Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged

Conclusie
Het antwoord op de vraag uit de inleiding is een kort en krachtig ‘ja’: de ‘Supercharged’ rijdt de dieselversie immers probleemloos op afstand, letterlijk én figuurlijk. Inzake rijplezier en rijprestaties is de V8-versie dus een absolute topper, als je er de hogere prijs, het hogere verbruik, de hogere wegenbelasting en de hogere CO2 -uitstoot wil bij nemen. Heb je het geld, dan hoef je dus geen seconde te twijfelen. En is de prijs een onoverkomelijke drempel, dan kun je nog altijd dromen van 510 ongeduldig trappelende paarden.

met dank aan AutoSmeeing te Soest.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.