Getest: Jaguar XKR-S 2012
De Jaguar XKR-S was één van de wagens waar wij met ons hart voor auto’s sterk naar uitkeken. Logisch ook want de XKR-S beschikt over een grote supercharged V8 motor die een heerlijke 550 pk en 680 Nm koppel levert. Deze overtreffende trap van sportief heeft dan ook nog een kleurtje die je niet vaak ziet op deze britse beauty. En als we met sterke smurf kunnen rijden, dan zeggen we volmondig ‘ja‘…
…laat me je eerst nog wat algemene informatie over XKR-S geven. Een belangrijk kenmerk in dit segment is zijn rondetijd op de Nordschleife, 7 minuten en 51 seconden voor de Jag. Om een idee te geven, de Lamborghini LP640-4 doet er één seconde langer over. Sinds 2006 is er een XKR te krijgen, je vraagt je natuurlijk af wat nu de concrete verschillen zijn en of die de meerprijs waard zijn. De motor is qua hardware net dezelfde. Jaguar heeft de engine-mapping aangepast en 40 pk extra uit de motor gehaald. Een geheel nieuw koetswerk met de nodige air in- en outtakes en een subtiele spoiler. De XKR-S is verder duidelijk stugger afgesteld dan de XKR en hij ligt ook nog eens 10 mm lager bij de grond.
Als je ons vraagt wat het allerbeste is aan deze wagen dan is het antwoord snel gegeven: de motor. De opgekietelde V8 krijgt door middel van een hypermoderne Twin Vortex rootscompressor heel wat lucht binnen. Superchargers krijgen vrijwel altijd de voorkeur aangezien er geen gat in de krachtlijn is zoals we dat bij turbo-gevoede motoren wel hebben, al zijn er tegenwoordig nog maar weinig wagens die hier effectief last van hebben. Kijk maar naar de BMW M5 met zijn Twin Turbo V8, die trouwens een vergelijkbare prestatiecurve biedt maar dan in een saloon. Waarom is de motor zo opmerkelijk goed? De 550 pk’s zorgen ervoor dat de XKR-S behoorlijk snel een stipje aan de horizon wordt maar het leukste en meest opwindende komt natuurlijk uit die àndere kracht. Ik heb het dan over de 680 Nm koppel. Inhalen gaat uiteraard adembenemend snel. Om een idee te geven: we rijden aan een gezapig tempo van 120 km/u, onze voorligger besluit opzij te gaan en het baanvak is vrij. Een forse kickdown van het gaspedaal resulteert dan in het kortstondig gripverlies van de achterwielen. Als de computer zijn werk heeft gedaan (na verwaarloosbare tijd) schiet de wagen er als een speer vandoor. Het gevoel en vooral het geluid dat daarbij vrijkomt is zo verslavend dat je over een gezond verstand moet beschikken dat je op de limieten wijst. Na enkele seconden rij je 200 km/h en is het vrij duidelijk dat het ook bij deze snelheid nog lang niet gedaan is. De XKR-S is gelimiteerd op 300 km/h.
De rijkwaliteiten van de XKR-S zijn boven alle verwachtigen. Hoewel we hem helaas niet op het circuit hebben kunnen laten gaan mag gezegd worden dat de R-S heel comfortabel blijft, zelfs op de mindere wegen die ons nederland kent! Zoals je kan verwachten deden wij telkens onze ramen open als we een tunneltje zagen aankomen. Een oorverdovend gebrul vanaf 4.000 toeren was het resultaat. Het geluid kunnen we het best vergelijken met dat van de Maserati GranTurismo. En zoals je misschien weet klinkt die als één van de allerbeste. Al dat geweld moet natuurlijk ook een beetje op de baan blijven kleven, dat was nog niet eenvoudig op een nat wegdek wat wij deze dag onder ons hadden.
Is deze supercat nu eigenlijk praktisch in het dagelijkse gebruik? Hoewel we eerst dachten van niet blijkt dat de Jaguar zich laat besturen als een Golfje. De XK beschikt over vier zitplaatsen, maar zoals je kan verwachten zijn die twee achterin onbruikbaar. Ze zijn wel perfect om je supermarktaankopen een plaats te geven waar ze niet al te makkelijk doorheen de wagen worden geslingerd. Wanneer je op zoek bent naar een comfortabele coupe met veel vermogen die gemeen is wanneer je dat van hem/haar vraagt moet je zeker even langs de showroom van Jaguar langs gaan!
Geslaagde lijn, pittig karakter, waanzinnig geluid