Getest: Audi RS6 Avant C7

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Met het vermogen van zeg maar gerust een supercar zet de Audi RS6 Avant het asfalt in vuur en vlam. Het is een sportwagen vermomd als een praktische gezinswagen. Op papier zijn de eigenschappen overdonderend, maar maakt hij dat ook waar?

Om dat uit te zoeken gingen wij op bezoek bij onze vrienden van Germany Dealer, zij hebben een prachtig exemplaar staan en daar mochten wij een dagje mee sturen. Het begon allemaal in 2002 met de eerste RS6, een woeste gezinswagen met een V8 biturbo met 450 pk. Extravagant voor die tijd. Zes jaar later vernieuwde Audi zijn aanbod en voegde 130 paarden aan de RS6 toe. Almaar waanzinniger! De ingenieurs lieten deze overdonderende mechaniek nu voor wat het was en keerden terug naar een rationeler blok, een 4.0 V8 biturbo, de kleinste motor zelfs van dit segment. Maar deze moet de BMW M5 en Mercedes-Benz E63 AMG wel lik op stuk geven en daarom heeft Audi de motor zodanig opgevoerd dat hij hetzelfde vermogen levert als zijn twee concurrenten: 560 pk. Downsizing was nog nooit zo leuk…
De tijd dat je met een Audi RS6 onopvallend voor de dag kon komen is volledig voorbij, deze 3e generatie is bruter dan ooit. Een aantal elementen zorgen er voor dat deze RS6 geen wolf in schaapskleren meer te noemen is. Het eerste dat natuurlijk opvalt is dat dit exemplaar volledig in het zwart is uitgevoerd, inclusief 21 inch zwarte velgen en de daar bijkomende zwarte grill, zwarte raamlijsten en niet te vergeten de gitzwarte ramen! Ook heeft deze nieuwe RS6 zeer breed uitgeklopte wielkasten en een carbon diffuser en optioneel kun je in de honinggraad grill de QUATTRO aanduiding krijgen, zoals op dit exemplaar. Dit is overigens ook in spiegelbeeld mogelijk om zo een nog indrukwekkender beeld te vormen in de spiegel van je voorganger. Kortom, deze auto is zeer uitgesproken te noemen. Je houdt er van, of je vindt het helemaal niks en laat ik het nou helemaal fantastisch vinden!
De vraag is natuurlijk: maakt hij zijn waanzinnig uiterlijk ook daadwerkelijk waar op de openbare weg? Nou daar kan ik een boek over schrijven! Wat een geweldenaar van een auto is deze RS6, op zo veel vlakken scoort deze stationcar zo goed. Hij is te gebruiken om de kinderen naar school te brengen, op vakantie te gaan met een dak-koffer op je dak of om naar de bouwmarkt te rijden voor een nieuwe keuken. Niks is deze RS6 te gek, het mooie is dan ook dat deze stationcar van Audi een bak aan sportiviteit biedt. Zitten je kinderen even niet in de auto dan activeer je de dynamic stand, waarmee de auto scherper stuurt, feller op het gaspedaal reageert en nog strakker stuurt. Eigenlijk transformeer je de praktische gezinswagen dan opeens in een ware sportwagen, die bochten pakt alsof het niets is. De nieuwe motor is wat dieper in de carrosserie gelepeld en niet meer zo ver naar voren als dat de V10 lag in de vorige generatie RS6 lag. hierdoor kent de RS6 nu een verbeterde gewichtsverdeling en wilt de auto ook echt bijzonder goed de bocht om, dit was bij de vorige generatie wel anders! Ook de Quattro vierwielaandrijving geeft je erg veel vertrouwen bij het rijden, de meeste aandrijving stuurt hij naar de achterwielen waardoor de auto echt een sportief rijkarakter heeft. Maar verlies je dan toch wat grip, dan pakken de voorwielen het zo mooi op, wat een goede verdeling!
Kortom, de Audi RS6 is in mijn ogen de beste uit zijn segment. In vergelijking tot zijn concurrenten zoals bijvoorbeeld e Jaguar XF-R en Mercedes-Benz E63 AMG, zou ik toch altijd voor die RS6 gaan, simpelweg omdat de sedan versie van de concurrentie mooier is dan de stationwagen. Heb je dan toch die ruimte nodig? Ga dan voor de RS6 met zijn ruime kofferbak, zijn brute uiterlijk, zijn fenomenaal klinkende motor, zijn dynamische versnellingsbak en natuurlijk het karakter wat in dit segment de beste allrounder is!
Heb jij nou ook zin in een Audi RS6 gekregen maar wil je niet de nieuwprijs van € 200.000,- + betalen? Ga dan snel langs bij Germany Dealer in Heerenveen! Dit exemplaar in deze uitvoering is zeer volledig uitgerust en heeft qua in- en exterieur de mooiste opties zoals Audi Exclusive leder, B&O geluidssysteem, head up display, soft-close, adaptive cruise control en ga zo maar door…
Hierbij wil ik Michel van Germany Dealer nogmaals bedanken en ik hoop dat dit exemplaar snel een welverdiend plekje bij een autoliefhebber in de garage krijgt!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: McLaren 650S Spider |