Getest: Audi A1 1.4 TFSI S-tronic
Kleine worden groot, maar soms is het juist andersom. Dat probeert Audi ons tenminste wijs te maken met ”the next big Audi”. De Audi A1, een compacte auto die is voorzien van alle luxe en gemakken van zijn grotere broers. Ik zeg: tijd om de nieuwe kleine eens uit te proberen!
Hoe rijdt de A1?
Met ons Hart voor Auto’s gingen wij op stap met de 1.4 TFSI S-tronic, een 185 pk sterke motor met een geweldige transmissie! Met een gewicht van 1140 kg is het niet moeilijk om tot de conclusie te komen dat deze getallen sportief waardig zijn. De A1 is werkelijk waar een heel sportieve auto en om maar met de deur in huis te vallen: ”De auto rijdt goed, heel goed, zoals wij gewend zijn van het merk” Oke, misschien heeft de auto iets wat veel Pk’s op de voorwielen, bij het stoplicht slippen de wielen nog al snel, maar dat heb je zelf in de hand!
De Audi A1 staat op het platform van het neefje uit Wolfsburg, de Volkswagen Polo, daar merk je verder weinig van want de auto gedraagt zich in de bochten een stuk volwassener. Door de korte wielbasis is de auto erg goed aan te voelen, je weet wanneer de auto grip verliest en hebt dus erg veel gevoel bij het stuurwerk. Op de hobbelige wegen resulteert de korte wielbasis wel in wat onrust, elk hobbeltje of steentje is goed te voelen, misschien is dit ook wel te verklaren door de grote wielen onder dit testmodel.
Maar de auto is natuurlijk niet bedoeld voor ruig stuurwerk, het is een heel functionele auto voor in de binnenstad, maar ook op de snelweg gedraagt ”the next big audi”’zich erg goed! Zo komen wij al snel tot de conclusie dat deze A1 erg veel eigenschappen heeft van 2 polen, hij is erg functioneel voor in de stad maar is ook sterk in het maken van snelweg kilometers!
De Audi A1 van binnen
Audi mikt met de A1 primair op jonge stedelingen met een succesvolle carrière en een eigen smaak. Binnenin kan de koper dan ook spelen met spuitwerk, bekledingsstoffen en licht om zo zijn of haar eigen sfeer te bepalen. Met de nadruk op haar, want volgens Audi is de helft van de A1-klandizie van het vrouwelijke geslacht. Het succes van deze auto zal echt liggen aan de eigen smaak die de klant kan toevoegen aan dit geweldige product, zo is elke A1 weer anders!
Conclusie
Het eindoordeel is tweeledig. Wie geen Audi-fan is, zal de A1 zien als een dure versie van de Volkswagen Polo. De standaarduitrusting is karig en de bijna noodzakelijke opties zijn uiterst kostbaar. Voor de prijs van een aangeklede Audi A1 zijn snellere, spannendere luxueuzere en vernieuwendere auto’s te koop.
Wie Audi-liefhebber is, zal de A1 juist zien als de gedroomde aanvulling op het bestaande aanbod. Voor Audi-begrippen is de prijs namelijk laag. Bovendien heeft de compacte A1 dezelfde hoogwaardige uitstraling als de grote Audi’s. Het weggedrag is prima en dit kleintje legt moeiteloos lange afstanden af op (zeer) hoge snelheid. De prestaties van de “1.4 TFSI” zijn uitstekend, terwijl het verbruik bescheiden is. Met de juiste opties is ook het uitrustingsniveau gelijk aan dat van iedere andere Audi. Daarmee biedt de A1 het echte Audi gevoel en brengt dat binnen het bereik van een grotere groep kopers.